PALVELUA JA PALVELUA
Harvinaisen kaunis kesä on takanapäin ja syksy tekee jo tuloaan. Kesän aikana minulla on ollut mahdollisuus tavata ja keskustella eri alojen yrittäjien kanssa. Lähes poikkeuksetta kaikki ovat todenneet, että työtä on ollut paljon. Kilpailu eri aloilla on edelleen tiukkaa ja useat yrittäjät ovat todenneet ammattitaitoisista tekijöistä olevan jopa pulaa. Kesäaika on varsinkin pienille yrityksille erittäin haastavaa aika. Työntekijät pitävät ansaitsemiaan lomia monta kertaa yrityksen kannalta kiireisimpään aikaan. Pienissä yrityksissä yrittäjä itse osallistuu päivittäiseen työhön entistäkin tiiviimmin. Vastuunsa tunteva yrittäjä kantaa huolta työntekijöiden lomien pitämisestä. Kukakohan kantaa huolta yrittäjän omasta lomasta? Lomakausi on myös taloudellisesti raskasta aikaa pienelle yritykselle. Yrityksen tuottamista palveluista ja niiden tasosta yrittäjät ovat olleet yhtä mieltä. Palvelujen tasosta ei tingitä, jotta asiakkaita riittäisi vielä myöhemminkin. Tässä on yrittäjillä ollut haastetta kesäksi - pienemmät henkilöresurssit, taloudellisesti tiukkaa ja palvelutason ylläpitäminen. Kaikille niille, jotka jotenkin tunnistavat yrityksensä toiminnan näistä asioista, toivon mitä parhainta syksyä ja ottakaa viimeistään näin alkusyksystä itsellenne aikaa ja pitäkää hyvin ansaitsemanne loma.
Palvelusta ja palvelun tasosta kun puhutaan niin tämän kesän aikana olen saanut vastaani todellisen ”palvelumuurin”. Tämä ”palvelumuuri” tulee yhä useammin vastaan valtakunnallisten, kansainvälisten yritysten puhelinpalvelujen yhteydessä. On aivan toivotonta saada yhteyttä tai teknistä puhelinpalvelua yritysten osoittamista palvelunumeroista. Tuttu tunne varmaan monellekin, joka on soittanut tällaisiin numeroihin: Jos haluat yhteyttä suomenkieliseen palveluneuvojaan, painakaa numero 2, tai ruotsinkieliseen palveluneuvojaan, painakaa numero 3. Tämän jälkeen kaunis, useimmiten naisääni vastaa: Kaikki palveluneuvojamme ovat varattuja, odottakaa hetkinen, olette jonossa. Palvelemme teitä mahdollisimman nopeasti. Tämän jälkeen alkaa toivottoman pitkä odotusaika. Oman kokemukseni mukaan ½ tunnista jopa yli tuntiin, mikäli on aikaa ”roikkua” linjoilla. Onneksi tämä jonottaminen on useimmiten maksutonta. Jos jossain palvelutasossa olisi parantamisen varaa, niin tässä.
Uskon, että hyvällä palvelulla on tulevaisuudessakin tärkeä merkitys pk-yrityksen kannalta.