PALVELUA JA PALVELUA

Harvinaisen kaunis kesä on takanapäin ja syksy tekee jo tuloaan. Kesän aikana minulla on ollut mahdollisuus tavata ja keskustella eri alojen yrittäjien kanssa. Lähes poikkeuksetta kaikki ovat todenneet, että työtä on ollut paljon. Kilpailu eri aloilla on edelleen tiukkaa ja useat yrittäjät ovat todenneet ammattitaitoisista tekijöistä olevan jopa pulaa. Kesäaika on varsinkin pienille yrityksille erittäin haastavaa aika. Työntekijät pitävät ansaitsemiaan lomia monta kertaa yrityksen kannalta kiireisimpään aikaan. Pienissä yrityksissä yrittäjä itse osallistuu päivittäiseen työhön entistäkin tiiviimmin. Vastuunsa tunteva yrittäjä kantaa huolta työntekijöiden lomien pitämisestä. Kukakohan kantaa huolta yrittäjän omasta lomasta? Lomakausi on myös taloudellisesti raskasta aikaa pienelle yritykselle. Yrityksen tuottamista palveluista ja niiden tasosta yrittäjät ovat olleet yhtä mieltä. Palvelujen tasosta ei tingitä, jotta asiakkaita riittäisi vielä myöhemminkin. Tässä on yrittäjillä ollut haastetta kesäksi - pienemmät henkilöresurssit, taloudellisesti tiukkaa ja palvelutason ylläpitäminen. Kaikille niille, jotka jotenkin tunnistavat yrityksensä toiminnan näistä asioista, toivon mitä parhainta syksyä ja ottakaa viimeistään näin alkusyksystä itsellenne aikaa ja pitäkää hyvin ansaitsemanne loma.

Palvelusta ja palvelun tasosta kun puhutaan niin tämän kesän aikana olen saanut vastaani todellisen ”palvelumuurin”. Tämä ”palvelumuuri” tulee yhä useammin vastaan valtakunnallisten, kansainvälisten yritysten puhelinpalvelujen yhteydessä. On aivan toivotonta saada yhteyttä tai teknistä puhelinpalvelua yritysten osoittamista palvelunumeroista. Tuttu tunne varmaan monellekin, joka on soittanut tällaisiin numeroihin: Jos haluat yhteyttä suomenkieliseen palveluneuvojaan, painakaa numero 2, tai ruotsinkieliseen palveluneuvojaan, painakaa numero 3. Tämän jälkeen kaunis, useimmiten naisääni vastaa: Kaikki palveluneuvojamme ovat varattuja, odottakaa hetkinen, olette jonossa. Palvelemme teitä mahdollisimman nopeasti. Tämän jälkeen alkaa toivottoman pitkä odotusaika. Oman kokemukseni mukaan ½ tunnista jopa yli tuntiin, mikäli on aikaa ”roikkua” linjoilla. Onneksi tämä jonottaminen on useimmiten maksutonta. Jos jossain palvelutasossa olisi parantamisen varaa, niin tässä.

Uskon, että hyvällä palvelulla on tulevaisuudessakin tärkeä merkitys pk-yrityksen kannalta.


Julkaistu 10/2006        
Painotalo Painola, T. Nieminen Oy

Painotalo Painola, T. Nieminen Oy

Graafinen suunnittelu, Kirjansitomoja, Kirjapaino, Painotaloja, Pakkauspalvelu, Pakkaussuunnittelua, Suunnittelu, Suunnittelutoimistoja

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

Viking Line

PL 265, Turku

www.vikingline.fi

Amorella klo 08:45. Kokoustiloja 12 (10-180 hlöä), Auditorio 180 hlöä. Kokoustilojen kapasiteetti yht. n. 400 hlöä. Monitoimitila Panoraama messu- ja näyttelykäyttöön (max 200, istumapaikat 140) Useita ravintoloita, saunaosasto. Viking Grace klo 20:55. Kokoustiloja 11 (6-230 hlöä) Auditorio 230. Kokousosaston kokonaiskapasiteetti yht. n. 400 hlöä. Kuvaa ja ääntä on mahdollista välittää useaan kokoushuoneeseen ja Club Vogueen samanaikaisesti. Useita ravintoloita, Spa osasto. Ryhmille omaa erikoisohjelmaa – kysy lisätietoja.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa