Koko toimintamalli käännettiin nurin
Paljon töitä, paljon tuotteita, nimekkäitä asiakkaita, mutta olematon tulos. Tämä yhtälö sai Markku ja Riitta Tuoriniemen pysähtymään. Mitä järkeä on raataa yötä päivää vain siitä ilosta, että näkee oman tuotteensa muotihuoneen catwalkilla, jos työstä jäävä kate on hyvin heikko?
- Jossain vaiheessa yrittäjän on pakko pysähtyä ja miettiä, mitä oikein haluaa, Markku Tuoriniemi sanoo.
Tuoriniemi Dream Oy valmistaa neuleita ja konsultoi neulealaa. Toiminta on painottunut valmistukseen, sillä konsultoitavia ei Suomessa enää pahemmin ole. Vielä 1980-luvun alussa, jolloin Tuoriniemet aloittelivat yritystään, neulekoneet surisivat isommissa ja pienemmissä yrityksissä ympäri maata.
Liedon Tuulissuolla toimivan yrityksen sydän on mahtava, elektronisesti toimiva neulekone. Sillä voidaan neuloa jopa yli kahtakymmentä väriä samalla kertaa. Mikä parasta, koneella valmistetuissa kirjoneuleissa ei ole lainkaan nurjan puolen hankalia lankajuoksuja.
Tuoriniemet valmistavat Kaislakerttu Lehtovaaran suunnittelemia neuleita. Tuotteet markkinoidaan Dreams by Tuoriniemi -tuotemerkillä. Takavuosina yrityksessä tehtiin töitä muun muassa Marimekolle, Annikki Karviselle ja Anne Linnonmaalle.
- Tuotekehityskustannukset olivat valtavat. Yhtä tuotetta kohden tehtiin todella paljon töitä. Vaatimukset kasvoivat koko ajan, aina piti olla erikoisempaa ja hienompaa. Alussa toiminta oli kannattavaa, mutta tuonnin asettamat paineet hinnoitteluun pyrkivät koko ajan heikentämään kannattavuutta, Markku Tuoriniemi kertoo.
Yhteistyökuvio ei toiminut
Tuoriniemi Dreams aloitti toimintansa Lapinlahdella. 1990-luvulla yritys joutui monien muiden tavoin ahtaalle. Välillä kaikki tuotannon koneet siirrettiin Vilnaan, jossa vähän aikaa yritettiin yhteistyötä paikallisen yrityksen kanssa. Yhteistyö ei kuitenkaan oikein sujunut ja tuotanto piti siirtää takaisin Suomeen.
- Ideoita oli, mutta ei rahaa. 1990-luvun lopussa olimme vihdoin tajunneet, että meidän on käännettävä ajatuksen suunta kokonaan. Kun siihen saakka meillä oli ollut paljon tuotteita ja vähän asiakkaita, halusimme nyt tehdä toisinpäin. Päästäksemme alkuun tarvitsimme rahaa, mutta rahoituksen saaminen ilman vakuuksia tuntui ylivoimaiselta. Lopulta saimme erään pankinjohtajan tueksemme ja kun hän lähti mukaamme Finveraan, saimme lainan, Markku Tuoriniemi muistelee.
Välikäsiä ei tarvita
Tuoriniemet muuttivat yrityksensä Tuulissuolle viime vuonna. He työskentelevät kahdestaan ja valmistavat neuleet alusta loppuun. Niitä myydään muun muassa Helsingissä, Tukholmassa, Pariisissa ja Lapissa. Pari mallierää on toimitettu tänä syksynä myös Japaniin. Paras myyntipaikka on helsinkiläinen Kankurin Tupa, jossa myydään satoja neuleita vuodessa. Parhaillaan Markku Tuoriniemi kokeilee uutta markkinointistrategiaa.
- Mietin pitkän aikaa, kuka voisi ryhtyä hoitamaan meidän markkinointiamme. Sitten yhtenä aamuna minulla välähti, että miksi en tekisi enemmän itse? Nyt meillä on yhteistyökumppani vain Japanin markkinoinnissa. Olen ottanut yhteyttä yrityksiin ja tarjonnut meidän tuotteitamme neuleita myyvien liikkeiden lisäksi myös liikelahjoiksi. Vastaanotto on ollut hyvin positiivinen ja monet ovat olleet otettuja siitä, että valmistaja itse ottaa yhteyttä. Tässä olisi kehittämisen paikka monille pk-yrittäjille: miksi tarvittaisiin välikäsiä, kun todellisuudessa kauppa voidaan tehdä valmistajan ja asiakkaan kesken suoraan, Markku Tuoriniemi sanoo.
![]() |
Riitta ja Markku Tuoriniemi työskentelevät kahdestaan. Vuodessa he valmistavat alusta loppuun tuhansia neuleita. |