Professori Uolevi Lehtinen:

Palvelujen kehittäminen elintärkeää

Enemmistö uusista työpaikoista aukeaa palvelualoille, jotka kattavat 70 prosenttia Suomen taloudesta ja työllisyydestä. Jo tästä yksinkertaisesta syystä palvelujen kehittäminen on merkittävän tärkeää.

Tampereen yliopiston taloustieteen professori Uolevi Lehtinen käsitteli aihetta syyskuun puolivälissä Turussa järjestetyssä ”Asiantuntijapalvelujen tuotteistaminen ja markkinointi” -seminaarissa. Päälimmäisenä ajatuksena oli, että palveluja kehittämällä voidaan tuottaa palveluinnovaatioita.

– Tarkoitan palveluinnovaatioilla uusia palveluja ja palvelujen tuotanto- ja markkinointiprosesseja, jotka vastaavat entistä paremmin asiakkaiden tarpeisiin. Niiden kehittämisessä on hyödynnetty palvelujen tarjoajien tietoja, taitoja ja muita kykyjä, Lehtinen luennoi.

Se, miten yritykset onnistuvat palveluinnovaatioiden tuottamisessa, ratkaisee palvelualojen työllisyyden, tuottavuuden ja kansainvälistymisen tason.

Aiheesta lukuisia teoksia julkaisseen Lehtisen mukaan asiantuntijapalvelut ja erityisesti liike-elämän palvelut vaikuttavat vahvasti elinkeinoelämään.

– Esimerkiksi konsulttiyritysten ja mainostoimistojen tarjoamien palvelujen vaikutukset voivat ulottua pitkälle tulevaisuuteen.

Asiantuntijapalvelujen markkinointi ei ole Lehtisen mielestä yleisesti kovinkaan korkeatasoista. Vain harvoilla asiantuntijapalveluyrityksillä on olemassa kunnollinen markkinointistrategia sekä tuotteistussuunnitelma.

– Mikäli suunnittelutyötä on tehty, se ei juuri koskaan ole tarpeeksi kokonaisvaltaista eikä sitä osata soveltaa käytännön markkinointitoimissa. Vakavia puutteita löytyy myös organisaatioiden sisäisessä markkinoinnissa.

Lehtinen ehdotti ratkaisuksi liiketoiminnan ja markkinoinnin käsittävää kokonaisstrategiaa. Sen lähtökohtana tulee olla yrityksen missio ja toiminta-ajatus.

– Organisaation on muun muassa mietittävä, millaisia asiakkaita tavoitellaan, kuinka palvelut hinnoitellaan ja millaisella markkina-alueella halutaan toimia. Perusteellisen itsetutkiskelun jälkeen voidaan alkaa rakentamaan strategiaa, johon markkinointisuunnitelma tulee liittää vahvaksi osaksi.

– Sillä niinhän se on, että palvelujen on oltava paitsi hyviä, myös taitavasti markkinoituja, Lehtinen kiteytti.


Professori Uolevi Lehtisen asiantuntijapalveluja käsittelevä seminaari kiinnitti myös median huomion. Kuvassa kiperiä kysymyksiä esittämässä Turku TV:n toimittajat.

-kk

Julkaistu 10/2006        
Digipalvelu Aura Oy / DigiAura

Digipalvelu Aura Oy / DigiAura

Digiapu, Digihuolto, Digikauppa, Digitointi

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

Viking Line

PL 265, Turku

www.vikingline.fi

Amorella klo 08:45. Kokoustiloja 12 (10-180 hlöä), Auditorio 180 hlöä. Kokoustilojen kapasiteetti yht. n. 400 hlöä. Monitoimitila Panoraama messu- ja näyttelykäyttöön (max 200, istumapaikat 140) Useita ravintoloita, saunaosasto. Viking Grace klo 20:55. Kokoustiloja 11 (6-230 hlöä) Auditorio 230. Kokousosaston kokonaiskapasiteetti yht. n. 400 hlöä. Kuvaa ja ääntä on mahdollista välittää useaan kokoushuoneeseen ja Club Vogueen samanaikaisesti. Useita ravintoloita, Spa osasto. Ryhmille omaa erikoisohjelmaa – kysy lisätietoja.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa