Markkinoinnin konkarit perustivat oman toimiston
Viime kesäkuussa ovensa avannut mainostoimisto Namutehdas työllistää kaksi mainosalan osaajaa.
-Vaikka Turussa on useita mainostoimistoja, näyttäisi mukaan mahtuvan vielä yksi namutehdaskin, kertoo toimitusjohtaja Harri Laakso. Entinen fazerilainen, pääkaupunkiseudulta Turkuun palannut Laakso haluaa sitoa toimistonsa hyviin arvoihin, luonnonsuojeluun ja lasten oikeuksiin.
-Asekaupalle en lähtisi mainontaa laatimaan, se tuntuisi vaan jotenkin väärältä.
Laaksolla on pitkä kokemus suurista projekteista, mutta yksin hän ei silti olisi lähtenyt toimistoa perustamaan. Mukaan tarttuikin ad Ari-Pekka Lehtisalo, joka toimii myös Turun Ammattikorkeakoulussa opettajana. Työilmapiirin Laakso ja Lehtisalo haluavat pitää avoimena ja kannustavana.
-Tämä on sellaista elämäntapatekemistä. Markkinointiin liittyy paljon taustatyötä, mutta hauskinta ja palkitsevinta on, kun päästään miettimään miten jokin asia sanotaan, nauraa Laakso.
Namutehtaalla halutaan vaikuttaa oman yhteisön ja alueen talouteen, siksi yrittäjiin liittyminen oli selvää.
-Haluamme kantaa kortemme kekoon ja tarjota markkinointiosaamisemme vaikkapa uusien yritysten käyttöön. On selvää, ettei kaikilla voi olla varaa omaan markkinointihenkilökuntaan ja silloin meidän puoleemme voi kääntyä. En edes tiedä, tarjoaako joku muu toimisto markkinointikonsultointia, sanoo Laakso.
Kilpailuvalteiksi Namutehtaalla katsotaan pienet kiinteät kustannukset verrattuina suuriin toimistoihin. Vastaanotto on ollut hyvin positiivista, mikä osattiin jo etukäteen ennustaa.
-Mehän emme saaneet täyttä starttirahaa sillä yritysideamme oli liian hyvä, nauravat Laakso ja Lehtisalo.
![]() |
Aseita emme lähtisi mainostamaan, Harri Laakso ja Ari-Pekka Lehtisalo sanovat. |
-mv