Työssäkäyntialueita tulisi laajentaa
Päätös runkoverkosta olisi tehtävä jo ennen vaaleja. Turun kauppakamarin toimitusjohtaja Jari Lähteenmäki pitää runkoverkkotyöryhmän pitkään valmisteltua esitystä hyvänä.
- Runkoverkon toteuttamiseen tarvittavien uus- ja korjausinvestointien aikataulua pitää kiristää. Työssäkäyntialueiden merkittävä laajentaminen on välttämätöntä ja näin voidaan myös tehokkaimmin vaikuttaa työvoiman kysynnän ja tarjonnan kohtaanto-ongelmaan, Lähteenmäki sanoi Kauppakamarin järjestämässä Liikennepäivässä.
ELSA-rata yhdistäisi Turun, Salon ja Helsingin työssäkäyntialueet. Se loisi eteläiseen Suomeen kehityskolmion, jonka menestyminen heijastuisi koko kansantalouteen. Runkoteillä pitäisi voida ajaa 100 km/h sekä ohittaa sujuvasti. Rautateillä tulisi akselipainoja nostaa vähintään 25 tonniin sekä rakentaa tavaraliikenteen tarpeisiin riittävä määrä kaksiraiteisia osuuksia.
- Vuoteen 2015 mennessä kaikkien Suomen akselipainojen tulisi olla 25 tonnia niillä raideosuuksilla, jotka johtavat merkittävimmille teollisuus- ja rajanylityspaikkakunnille.
Kauppakamari aikoo selvittää mahdollisuudet avata Örön väylä kauppamerenkululle. Väylän avaamista yritettiin joitakin vuosia sitten mutta hanke keskeytettiin.
- Tarve väylän avaamiselle on tämän jälkeen vain kasvanut, Lähteenmäki toteaa.
Kansliapäällikkö Harri Pursiainen Liikenne- ja viestintäministeriöstä peräsi Euroopan logistista tasoa kuvaavia mittareita.
- Nyt logistinen keskustelu EU:ssa on retuperällä. Säädöksiä tulee, mutta niiden vaikutusta käytännön työhön ei pystytä arvioimaan. EU:n liikennepolitiikassa logistiikka oli unohdettu, kunnes nyt Suomen puheenjohtajakaudella julkaistiin logistiikan tiedonanto. EU:ssa pitää panostaa logistiikan tutkimukseen, kehitykseen, koulutukseen ja elinikäiseen oppimiseen. Tulee myös parantaa kansainvälisiä menettelytapoja uusien standardien ja yhtenäisten toimintamallien luomisessa, Pursiainen sanoi.
Toimiva logistiikka on tärkeää Suomen kilpailukyvylle. Pitkien välimatkojen ja hankalien liikenneolojen takia logistiset kustannukset ovat suuremmat kuin Euroopassa keskimäärin. Globalisaatio haastaa erityisesti EU:n reuna-alueet, Pursiainen sanoi.
- Venäjän tavaraliikenne Suomen kautta kasvaa ripeästi. Se tuo ongelmia, mutta se tuo myös työtä ja leipää suomalaisillekin. Tämä usein unohdetaan.
-pv