Operaattorit kilpailevat yritysasiakkaista
Matkapuhelimen omistajat ovat heinäkuusta lähtien voineet vaihtaa operaattoria ilman, että puhelinnumero vaihtuu. Käytännön muuttuminen aiheutti alussa harmia puhelimen käyttäjille, kun luvatut palvelut eivät heti toimineetkaan. Operaattorit joutuivat uuteen tilanteeseen lyhyellä varoitusajalla, mutta mukana oli myös pientä kiusanhenkeä, Lännen Puhelimen toimitusjohtaja Tapani Mikola arvelee.
- Operaattorit katkaisivat entisten asiakkaidensa palvelun välittömästi, vaikka olisivat hyvin voineet odottaa sen aikaa, minkä uuden palvelun kytkeminen kestää. Myös ruuhka ja asian tekninen testaamattomuus haittasivat. Nyt tilanne on rauhoittunut eikä ongelmia ole esiintynyt, Mikola sanoo.
Operaattorien kesken käydään kovaa kamppailua asiakkaista. Lännen Puhelin edustaa DNA:ta, jota ilman kilpailu olisi maltillisempaa, Mikola uskoo.
-Radiolinja ja Sonera olivat aivan tyytyväisiä asiakasmääriinsä kunnes DNA tuli markkinoille. Koska DNA tarjosi ylivoimaisesti halvinta hintaa, toisten oli pakko reagoida. Nykyinen kilpailu kaikkine kylkiäisineen ei ole ihan tervettä, se on pakko myöntää. Me tietysti uskomme, että DNA selviytyy voittajana. Nyt sillä on noin 700 000 liittymää.
Operaattorien tähtäimessä ovat erityisesti yritysasiakkaat. Aiemmin puhelinnumeron vaihtuminen olisi aiheuttanut paljon ylimääräistä vaivaa ja kustannuksia, eikä siihen yrityksissä herkästi lähdetty.
Pahempaa ruuhkaa odotettiin
Radiolinjassa numerouudistukseen on oltu tyytyväisiä. Palvelujohtaja Mikko Mattinen kertoo, että alkuhankaluuksista odotettiin pahempiakin.
- Kyllä meillä oli monenlaisia kriisisuunnitelmia, mutta eipä niitä onneksi tarvittu.
Radiolinja ei ole keksinyt uusia houkutteita asiakkaita saadakseen, Mattinen kertoo. Numeron säilyminen operaattorin vaihdosta huolimatta on vain yksi toiminta muiden joukossa.
Johtaja Tommi Kolehmainen Telia-Soneran yritysasiakassekmentistä on samoilla linjoilla Mattisen kanssa.
- Tämä on yksi uusi mahdollisuus asiakkaille. Alussa siirtoajoissa oli pieniä viiveitä, mutta nyt kaikki sujuu hyvin. Vielä on liian aikaista sanoa, miten uudistus kokonaisuudessaan vaikuttaa, kokemuksia on vasta muutamalta viikolta, Kolehmainen toteaa.
- Kuluttajapuolella operaattorin vaihtoon tuntuu olevan enemmän paineita kuin yrityspuolella, toimitusjohtaja Juha Palonen Viestituote Turku Oy:stä kertoo. Hänen mielestään numerouudistuksesta on puhuttu liikaakin.
- Eivät ihmiset muutaman sentin tähden lähde vaihtamaan operaattoria. -pv.
[70_38.jpg]
![]() |
Aiemmin operaattorin vaihtaminen olisi tiennyt yrityksiss? paljon ylim??r?ist? vaivaa, eik? siihen sen takia herk?sti l?hdetty, toimitusjohtaja Tapani Mikola L?nnen Puhelimesta sanoo. |