Lentoaseman uusi päällikkö Mats Rosin

Turvallisuutta ja asiakaspalvelua ei koskaan voi kehittää liikaa

Finavian Länsi-Suomen aluejohtaja ja Turun lentoaseman uusi päällikkö Mats Rosin uskoo, että Turusta lennetään ennemmin suoraan Tallinnaan kuin Pietariin. Muuten hän pitää Turun lentoyhteyksiä sujuvina. 48-vuotiaalla luonnontieteiden kandidaatilla on takanaan pitkä ura merenkulun palveluksessa. Lentäminen on kuitenkin kiehtonut aina, Rosin kertoo.

- Pidän lentämisestä enkä ole koskaan tuntenut lentopelkoa. Minusta on äärimmäisen kiehtovaa ajatella, että ihminen on keksinyt keinot, joilla kuollut massa saadaan pysymään ilmassa.

Rosin syntyi merenkulkijasukuun, isä oli merikapteeni ja isoisä työskenteli purjelaivoilla. Rosinin ura alkoi nykyisen Viking Linen, silloisen SF Linen palveluksessa ja jatkui Seawind Linellä sekä Silja Linellä useissa eri tehtävissä. Viimeiset kaksi vuotta hän oli Siljan Turku-Tukholma -liikenteen johtaja sekä vuodesta 2003 myös Seawind Linen toimitusjohtaja.

- Minulla on edelleen erittäin hyvät välit entisten työtovereitteni kanssa. Viihdyin merenkulun parissa, mutta kaipasin silti jotain uutta elämääni. Tässä iässä on muutokset tehtävä, jos aikoo, sillä suomalaisessa työelämässä arvostetaan ikävä kyllä nuoruutta enemmän kuin kokemusta, Rosin sanoo.

Rosin aloitti uudessa työssään 2. lokakuuta. Ensimmäiset viikot ovat kuluneet taloon ja uusiin työtehtäviin tutustumisessa, Rosin on muun muassa seurannut paloharjoituksia.

- Lentoliikenteen turvallisuusmääräykset kiristyvät ja se aiheuttaa tiettyjä toimia myös täällä Turussa. Asiakkaiden pitää voida tuntea olonsa mahdollisimman turvalliseksi. Hyvä asiakaspalvelu on myös tärkeää, siitä tulemme pitämään jatkossakin kiinni. Johtajana toivon tuovani taloon bisnesajattelua, avoimuutta ja yhteistyötä. En sano, etteikö niitä olisi täällä ennenkin ollut, mutta kaikkia osa-alueita voi aina kehittää.

Uusia suoria ulkomaanlentoja ei ole luvassa lähiaikoina

Turun lentoasemalta pääsee suorilla reittilennoilla ulkomaille ainoastaan Tukholmaan ja Kööpenhaminaan. Mats Rosin ei niele kritiikkiä huonoista yhteyksistä ja liian pienistä koneista, joihin ei kiireinen matkalainen mahdu mukaan.

- Matkustin entisessä työssäni paljon ja pääsin kyllä koneeseen lyhyelläkin varoitusajalla. Se, minkä kokoisilla koneilla lennetään, on lentoyhtiöiden asia, mutta jos asiakkaita riittää, riittää varmaan tilaakin. Myös syöttöliikenne Helsingin kautta toimii hyvin, hän sanoo.

Kaivatun Pietari-yhteyden Rosin ei usko toteutuvan lähiaikoina. Koneet ja lennot olisi helppo järjestää, mutta byrokratia tekee hankkeista hitaita.

- Uskon, että Tallinnaan tullaan lentämään Turusta aikaisemmin. Taustalla pitää kuitenkin olla riittävän suuri tarve suorille lentoyhteyksille, lennetäänpä niitä sitten minne tahansa.

Finavia tunnettiin ennen Ilmailulaitoksena. Länsi-Suomen alueeseen kuuluvat Turun lisäksi Tampereen, Porin, Vaasan, Kruunupyyn sekä Kauhavan lentokentät.


Merenkululla ja lentotoiminnalla on paljon yhteistä, merenkulkijasukuun syntynyt Mats Rosin sanoo. Molemmissa kuljetetaan suuria määriä ihmisiä paikasta toiseen ja pyritään tekemään se mahdollisimman mukavasti ja turvallisesti.

Pirkko Varjo

Julkaistu 11/2006        
Rockfun Promotions & Agency Oy

Rockfun Promotions & Agency Oy

Juontajapalvelut, Konsultointipalveluja, Mainosspiikkaus, Mediatoimistoja, Ohjelmatoimistoja, Promootiopalvelut, Viestintätoimistoja, Äänimainontaa

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

Kultaranta Resort Oy

Särkänsalmentie 178, Naantali

www.kultarantaresort.fi

Kokoukset, yritystilaisuudet, juhlat, aktiviteetit, majoitus. Kaikki samasta paikasta isommallekin ryhmälle.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa