Sormat panostaa Venäjän markkinoille

Vuonna 1970 perustettu ruskolainen, kiinnitys- ja asennustarvikkeita valmistava Sormat Oy on melkoinen menestyskertomus: liikevaihto on viisinkertaistunut vuoden 1991 jälkeen. Toimitusjohtaja Mika Kaukonen haluaa korostaa, että Sormatin kasvu on ollut pääasiassa viennin kasvua. – Kun vuonna 1991 myynti tapahtui 80-prosenttisesti Suomessa, niin tänä vuonna viennin ja Suomen ulkopuolisen toiminnan osuus on yli 80 prosenttia 25 miljoonan euron liikevaihdosta. Liiketoiminta jakautuu tasan kolmeen osaan Pohjoismaiden, Venäjän ja Baltian sekä muun Euroopan kanssa.

Venäjä on silti selkeä kasvualue, johon Sormatissa halutaan panostaa. – Venäjällä on huikeat näkymät rakennuspuolella. Siellä rakennetaan todella paljon uutta ja Neuvostoliiton aikaisia rakennuksia täytyy lähivuosina ryhtyä korjaamaan. Uskon, että Venäjän rakennusbuumi jatkuu, vaikka taloudelliset suhdanteet vaihtelisivatkin, Kaukonen arvioi.

Sormatin valtti on Venäjälläkin korkea laatu. – Venäläisten asiakkaiden tarpeet ovat muuttuneet ja mm. viranomaismääräykset kiristyneet. Meillä on kuitenkin tukkumyyntiverkosto venäläisen partnerin kautta ja 15 vuoden kokemus Venäjän markkinoista.

Sormatissa tiedostetaan muutenkin kansainvälistymisen vaatimukset. Parhaillaan firman johdossa

käynnissä olevassa sukupolvenvaihdoksessa lähtökohtana on ollut hakea avainpaikoille nimenomaan vahvaa kansainvälistä kokemusta omaavia ihmisiä. Mika Kaukonen on itse yksi uusista omistajista ja muutkin uudet avainhenkilöt pyritään sitouttamaan yrittäjyyteen. Tuotanto pidetään jatkossakin Ruskolla, jossa työskentelee tällä hetkellä 90 työntekijää. Venäjälle perustetut tuotantoyksiköt ovat lisäystä – eivät suinkaan vähennystä Suomen toiminnoista.

- Olemme rakentaneet brändiä nimenomaan suomalaisena high tech –valmistajana, eikä meillä ole mitään syytä lähteä ulkoistamaan tuotantoa, Mika Kaukonen vakuuttaa. Hän esittelee ylpeänä Sormatin internet-sivustoa, jonka intranetissä toimivasta Sormat Akatemiasta asiakkaat ja jälleenmyyjät ympäri maailman voivat saada omalla kielellään teknistä tukea ja yhtenäisen materiaalin yrityksen tuotteista. Sillä varmistetaan, että heillä on oikeat ja riittävät tekniset tiedot myydessään Sormatin kiinnitysratkaisuja.

Uusi markkinointikonsepti perustuukin vahvasti osaamisen tietotaitoon. – Rakentamisen turvallisuus on ensi sijalla liiketoimintastrategiassammekin, Mika Kaukonen sanoo.


Mika Kaukonen halusi korostaa Sormat Oy:n suomalaisuutta mm. ottamalla firman mainoksiin paikallisen rakennusalan yrittäjän.

–ap

Julkaistu 11/2006        
J&T Pajunen

J&T Pajunen

Kuljetusliikenne, Kuljetuspalveluja

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

Naantalin Kylpylä

Matkailijantie 2, Naantali

www.naantalispa.fi

Kokoukset, juhlat, näyttelyt, tyhy-päivät, majoitus- ja ravintolapalvelut, sauna- ja allasparatiisi, oheisohjelmat.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa