Mainostoimistossa tarvitaan ahkeruutta, kunnianhimoa ja asiakaspalvelutaitoja
Mainostoimisto SST syntyi vuonna 1989 kolmen naisen – Sirpa Uusitalon, Sirpa Häntin ja Tuula Rantasen – intohimosta mainontaan. Naisten perustamassa yrityksessä työskenteli alussa vain naisia, mikä herätti keskustelua erityisesti mieskollegoiden parissa. SST:n perustajat saivatkin lempinimen, joka huvittaa toimitusjohtajaa vielä parinkymmenen vuoden jälkeenkin.
– Meitä sanottiin tuoksuviksi pörröpäiksi runsaiden hiusmalliemme takia.
Vuonna 1992 Uusitalon yhtiökumppaniksi tuli Lili Saarni. Nykyään kaksikon pyörittämä yritys lukeutuu Turun suurimpiin mainostoimistoihin. Palvelupakettiin kuuluu markkinoinnin ja viestinnän suunnittelua ja erilaisia toteutuksia. Asiakassuhteet ovat pitkäaikaisia, ja monien kanssa yhteistyö on jatkunut jo yli 10 vuotta.
Mainosala on muuttunut merkittävästi SST:n alkuajoista.
– Kun aloitimme, olimme todella ylpeitä esimerkiksi nelivärikopiokoneestamme. Suunnittelimme työt, mutta kaikki muu toteutettiin alihankintana kirjapainoissa tai reproissa. Viimeiset kymmenen vuotta aineistot on tehty painovalmiiksi.
SST on kasvanut tasaisesti ja laajentanut osaamistaan. Kun asiakkaiden tarpeet muuttuivat, SST laajensi palvelupakettiaan muun muassa. verkkoratkaisupalveluihin noin seitsemän vuotta sitten. Viestintäpalveluja on tarjottu kolmen vuoden ajan.
Yritys työllistää 28 alan ammattilaista. Uusitalo arvostaa koulutusta ja halua oppia uutta.
– Henkilökunnastamme lähes puolella on yliopisto- tai korkeakoulututkinto. Kannustamme jatko-opintoihin, sillä alalla on tärkeää pysyä ajan tasalla.
Tänään työtilanne näyttää hyvältä. Se ei ole toimitusjohtajan mukaan sattumaa, sillä menestyksen eteen on tehty töitä.
– Menestymiseen tarvitaan asiakkaan kuuntelua ja toimialan tuntemusta. Työt on aina tehtävä aikataulujen mukaan ja sovitulla tavalla. Asiakkaalle on myös uskallettava sanoa, jos on eri mieltä. Olemme näiden arvojen mukaan työskentelemällä saavuttaneet ahkeran, kunnianhimoisen ja asiakaspalveluhenkisen toimiston maineen, Uusitalo tiivistää.
![]() |
– Jos työt tekee kunnolla, niitä myös saa lisää, mainostoimisto SST:n toimitusjohtaja Sirpa Uusitalo tietää. |
![]() |
"Joka lopettaa mainonnan säästääkseen rahaa, voi yhtä hyvin pysäyttää kellonsa säästääkseen aikaa." lukee SST:n toisen omistajan, suunnittelujohtaja Lili Saarnin työhuoneessa olevassa taulussa. |
![]() |
AD Kristian Heilimö on työskennellyt SST:ssä jo seitsemän vuotta. |
![]() |
Pitkän linjan copywriter Kristiina Paavola nimitettiin SST:n asiakkuusjohtajaksi syyskuussa 2006. Hän tuli taloon kymmenen vuotta sitten. |
-kk