Silja panostaa markkinointiin

Silja Line tarjoaa mahdollisuuden irtautua arjesta. Merellisten elämysten sanoma näkyy myös palveluyrityksen mainonnassa.

Silja Line on vakiinnuttanut asemansa Itämeren johtavana matkustaja- ja rahtiliikenteen palveluyrityksenä. Suosiosta kertoo jo yksistään se, että yritys kuljetti viime vuonna yhteensä 4,8 miljoonaa matkustajaa. Yrityksen liikevaihtokin kipusi huimaan 470 miljoonaan euroon. Menestyksestä huolimatta Siljassa panostetaan markkinointiin, sillä yrityksen tavoitteet ovat nykyhetkeä korkeammalla.

– Markkinointi on yksi liiketoiminnan osa-alueista, jonka tehtävänä on lisätä yrityksen liikevaihtoa ja kannattavuutta. Se tapahtuu uusia asiakkaita hankkimalla, nykyisten asiakkaiden matkustuskertoja lisäämällä sekä asiakkaiden ostoja kasvattamalla, markkinointipäällikkö Elina Leino määrittelee markkinoinnin Siljan kannalta.

Mainonta on yksi markkinoinnin toteuttamistavoista, mutta yhtä tärkeää on julkisen yrityskuvan parantaminen.

– Meidän on luotava asiakkaille paras mahdollinen asiakaskokemus ja palveltava heitä laadukkaasti, myös asiakkuustoiminta eli Club Silja -ohjelma ovat tärkeitä. Palvelujen ja tuotteiden on vastattava asiakkaiden tarpeita.

Silja Europalla oma kampanja

Siljan markkinoinnista vastaa yrityksen oma markkinointiosasto yhteistyössä Bob Helsinki-mainostoimiston, Hasan&Partners-mainostoimiston, PMI-mediatoimiston sekä PR-toimiston kanssa. Nyt käynnissä oleva Silja Europan Lähde länteen -mainonta on toteutettu Lahtinen & Mantere -mainostoimiston kanssa.

– Lähdimme hakemaan Silja Europalle yhtenäistä teemaa, jonka alle kaikki asiakkaalle tärkeät laivalla tapahtuvat elämykset sopisivat. Ruokailu, viihde, shoppailu ja lasten ohjelma haluttiin siis vahvasti mukaan mainontaan. Lähde länteen -teema keskittyikin aluksi pääasiassa vetovoimaisen ja hauskan laivakokemuksen tuottamiseen asiakkaille.

Lähde länteen -mainontaan kuuluu niin aikakauslehti- ja päivittäislehti-ilmoittelua, radiomainontaa sekä erilliset liitteet Turun Sanomissa ja Aamulehdessä.

– Lisäksi Turussa ajaa tällä hetkellä Lännen teemaan sovitettu bussi ja kampanjan omat sivut löytyvät osoitteesta www.silja.fi/lahdelanteen.

Markkinointi ei kuitenkaan rajoitu pelkkään mainontaan ja ilmoitteluun, vaan jopa matkatoimistovirkailijoille ja lehdistölle on järjestetty teemaan liittyviä tapahtumia.

– Lisäksi Silja Europa on somistettu teemaan sopivaksi ja jopa henkilökunnan asusteet ovat markkinoinnin linjan mukaisia.

Slogan tiivistää toiminta-ajatuksen

Siljan slogan, "jalat irti maasta", otettiin käyttöön vuonna 2003. Sloganin ympärille on rakennettu televisiossa, aikakauslehdissä ja internetissä pyörivä kampanja, jonka kantavana ajatuksena on sloganin visualisointi.

– Jokainen voi mainosten perusteella muodostaa mielessään oman mielikuvan parhaasta tavasta nauttia risteilystä, sillä yhtä oikeaa tapaa siihen ei ole. Haluamme kertoa monista eri tavoista ottaa jalat irti maasta.

Kampanjan pääkohderyhmänä ovat 25-55-vuotiaat Siljan ydinalueen asukkaat. Sen tavoitteena on paitsi herättää kiinnostusta, myös kasvattaa myyntiä.

– Haluamme ylläpitää Siljan ylivoimaista preferenssiä, kasvattaa volyymiä valituissa segmenteissä ja saada mahdollisimman paljon myyntiä jokaisella mainontaan investoidulla eurolla.

Näyttöä mainonnan menestyksestä on jo, sillä se on otettu hyvin vastaan.

– Tracking-tutkimuksen mukaan mainonnan muistaminen on kasvanut, kohderyhmä myös kokee mainontamme miellekkääksi.

Kysymykseen tulevasta mainonnasta toimittaja saa vastaukseksi vienon hymyn.

– Se jää nähtäväksi, Leino virnistää salaperäisesti.


Silja Europan Lähde länteen -kampanja jatkaa Siljan mainonnan lennokasta linjaa.



Markkinointitoimenpiteisiin kuuluu paitsi mainonta, myös erilaiset tapahtumat. Lisäksi laiva on somistettu teemaan sopivaksi.

-kk

Julkaistu 11/2006        
Rockfun Promotions & Agency Oy

Rockfun Promotions & Agency Oy

Juontajapalvelut, Konsultointipalveluja, Mainosspiikkaus, Mediatoimistoja, Ohjelmatoimistoja, Promootiopalvelut, Viestintätoimistoja, Äänimainontaa

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

FresCo Ravintolat Oy - Aitiopaikka

Valtion virastotalo, Itsenäisyydenaukio 2, Turku

www.frescoravintolat.fi

A 200-250, KP 2-50, R 300, S, terassi Aurajoelle, Maaherran edustustila 50 hengelle Aurajoki-näköaloin. Kokouspalvelu: videoneuvottelulaitteet 10, 20 ja 200 henkilölle, langaton verkko, äänentoistolaitteet, AV-laitteet, hää- ja juhlapalvelut, catering, näyttelytila aulassa, lounas arkisin klo 10:45-13:30. Tule paikan päälle tutustumaan. Lue verkkosivuiltamme lisää toiminnastamme ja tutustu myös Raumalla sijaitseviin toimipaikkoihimme, www.frescoravintolat.fi.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa