Suomalainen kulttuuri kansainvälisille markkinoille

Kulttuurivienti on Suomelle merkittävä tulevaisuuden mahdollisuus ja vahva imagotuki myös muulle viennille. Fintrassa käynnistyi keskiviikkona 15.11. järjestyksessään toinen kulttuurivientiin keskittyvä valmennusohjelma. "Kulttuuriviennin ammattilainen" -ohjelma on suunnattu alan luoville ammattilaisille sekä managereina tai tukitehtävissä toimiville tai alalle tähtääville.

-Kulttuuriviennin kehittämiselle on olemassa selkeä tarve. Kasvumahdollisuudet kotimarkkinoilla ovat rajalliset. Heikkouksia löytyy mm. tiedotuksesta, markkinoinnista, promootiosta ja vienninedistämisestä, toteaa Fintran kulttuurivientivalmennuksesta vastaava valmennuspäällikkö Marja-Liisa Sarkki.

- Kulttuurialalla varsinaisen luovan tekijän ja kuluttajan välillä on pitkä ketju toimijoita, joiden vastuulla on tehdä kulttuurista bisnestä. Bisneksen lainalaisuudet pätevät tälläkin alalla. Kilpailutekijöinä ovat hinnan sijaan ainutlaatuisuus ja brändin luominen, toteaa Sarkki.

Strategian suunnittelusta käytäntöön

Kulttuurivientivalmennusten sarjallaan Fintra vastaa haasteeseen kulttuurialan henkilöstön valmiuksien kehittämisen tarpeesta.Nyt käynnistynyt ohjelma on jatkoa alan promootio- ja tiedotustehtävissä toimiville suunnatulle pilottiohjelmalle, joka päättyi kuluneena syksynä. Syyskuuhun 2007 jatkuva ohjelma perehdyttää osallistujat strategian suunnitteluprosessiin ja suomalaisten yritysten asemaan globaalissa kilpailutilanteessa. Valmennuksessa käsitellään myös kulttuurituotteen liiketoiminnan suunnittelua ja markkinointia sekä muita alan yrittäjän toiminnan kannalta keskeisiä kysymyksiä. Ohjelman tavoitteena on, että osallistujat soveltavat sen aikana valmennuksen oppeja omaan työkenttäänsä sekä luovat ja kehittävät yhteistyöverkostojaan.

- Valmennukseen osallistuu kaiken kaikkiaan 20 henkilöä useilta eri kulttuurin aloilta. Kaikki halukkaat eivät mahtuneet tällä kertaa mukaan, joten jatkoa suunnitellaan jo tulevalle keväälle, kertoo Marja-Liisa Sarkki.

Kauppa- ja teollisuusministeriön tukema "Kulttuuriviennin ammattilainen" -ohjelma koostuu kahdeksasta valmennusjaksosta. Valmentajina toimivat kansainvälisen liiketoiminnan ja kulttuurin markkinoinnin asiantuntijat sekä alan yritysten edustajat. Aloitusseminaarin aiheena oli kulttuuriliiketoiminnan strateginen suunnittelu. Jakson vetäjänä toimi professori, PhD. Toivo S. Äijö, TSA International Business Consulting.


Julkaistu 12/2006        
Turun Timanttisahaus Oy

Turun Timanttisahaus Oy

Timanttiporaus, Timanttisahaus

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

Kultaranta Resort Oy

Särkänsalmentie 178, Naantali

www.kultarantaresort.fi

Kokoukset, yritystilaisuudet, juhlat, aktiviteetit, majoitus. Kaikki samasta paikasta isommallekin ryhmälle.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa