Yritysharava kokosi uutta tietoa

Kymmenen minuutin puhelinhaastattelun aikana kyseltiin eri tarpeita

Salon seudulla toteutettiin tarvekartoitus, jossa seutukunnan yrityksiä haastateltiin puhelimitse. Perustietojen lisäksi selvitettiin työvoima- ja koulutustarpeita sekä tulevaisuuden näkymiä ja suunnitelmia. Kartoituksen toteuttaneessa verkostossa ovat mukana Salon seudun kehittämiskeskus, Salon seudun koulutuskuntayhtymä, Turun ammattikorkeakoulu, työvoimatoimisto ja Varsinais-Suomen TE-keskus. Kartoitus rahoitettiin TE-keskuksen ESR-projektista SOMA, Seutujen verkostoituminen – sopeutumisen mahdollisuus.

Yhteystiedot ajan tasalle

Harava tavoitteli 11 kunnan alueelta yli 4000 yritystä. Näistä 2 prosenttia on lopettanut yritystoiminnan, ja 6 prosenttia kieltäytyi haastattelusta. Yrityksistä 2907 eli 72 prosenttia antoi haastattelun. Maatilat eivät ole mukana. Työtä hankaloitti puutteelliset yhteystiedot. – Laki velvoittaa yrittäjän pitämään yhteystiedot Patentti- ja rekisterihallitukselle ajan tasalla. Noin 1500 yritystä etsittiin salapoliisityönä, V-S:n TE-keskuksen yritysneuvoja Jouko Urmas hymähtää.

Mutta nyt käsissä on toimiva asiakkuudenhallintamenetelmä. Jatkuvasti päivittyvä rekisteri jää TE-keskukselle. – Epäkuranteista yritysluetteloista huolimatta on saatu kasatuksi tietoa, jota ei koskaan ennen ole koottu. Saimme parempaa materiaalia kuin odotimme. Yritykset kertoivat avoimesti tilanteestaan, ja antoivat luvan käyttää tietoa myöhemmin, Urmas kiittää mukaan lähteneitä.

Eläkkeelle pian satoja

183 yritystä aikoo laajentaa toimitiloja ja mahdollisesti rakentaa uutta. 229 toivoo voivansa ulkoistaa tiettyjä toimintoja, esimerkiksi puhelin-, siivous- ja kuljetuspalveluita. Investointitarpeita on 276 yrityksellä. – Kalusto- ja konekannan uusimishaaveet ovat yleisiä, samoin liiketilojen osto, Urmas kertoo. Työvoimaa havitellaan useassa yrityksessä. Eläkkeelle on lähdössä viiden vuoden sisällä liki 700 henkilöä. – Moni heräsi, että katos, meitin Reiska on eläkeiässä, ja niin tärkeälle jätkälle olisi löydettävä jatkaja. Toinen iso asia on sukupolvenvaihdokset, Urmas kuvailee.

Haravan kautta on mahdollisuus saattaa yhteen yrityksiä, jotka voisivat toimia kumppaneina. Tieto on mainio pohja kehittämisyhtiön työlle. – Tämä on yritysten verkottamista, vaikka mitään palvelulupauksia ei annetakaan. Nyt myös organisaatiot oppivat tuntemaan toisiaan ja tuotteitaan, Urmas kertoo.

Projekti loppuu tänä vuonna, mutta verkosto aikoo jatkaa. – Rahoittajaa mietitään. Yrityskanta pitäisi käydä läpi 2 vuoden välein.


Kolmituote vastasi kyselyyn. Toimitusjohtaja Ilmo Arosilta (vas.) toivoo verkostoitumista muiden yritysten kanssa, ja esittelee yritysneuvoja Jouko Urmakselle yhtä lukuisista tuotteista, pientä puista laatikostoa.

–a-ss

Julkaistu 01/2007        
Rockfun Promotions & Agency Oy

Rockfun Promotions & Agency Oy

Juontajapalvelut, Konsultointipalveluja, Mainosspiikkaus, Mediatoimistoja, Ohjelmatoimistoja, Promootiopalvelut, Viestintätoimistoja, Äänimainontaa

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

Naantalin Kylpylä

Matkailijantie 2, Naantali

www.naantalispa.fi

Kokoukset, juhlat, näyttelyt, tyhy-päivät, majoitus- ja ravintolapalvelut, sauna- ja allasparatiisi, oheisohjelmat.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa