Lisäreitit mahdollistuvat yhteistyön ansiosta
Nuoret suomalaiset lentoyhtiöt ovat avaamassa uusia lentoyhteyksiä yhteistyössä suurempien kansainvälisten lentoyhtiöiden kanssa. Syöttöliikenteen tuottaminen suurten lentoyhtiöiden jatkoreiteille on mahdollistanut Blue1:lle ja FinnComm Airlinesille lennot uusiin kohteisiin.
Kun ruotsalainen SAS-konserni vuonna 1998 osti tuolloin Air Botniana tunnetun suomalaisen lentoyhtiön, muuttui äskettäin Blue1:ksi nimensä vaihtaneen yhtiön liikeidea kotimaan liikennettä harjoittavasta yrityksestä kokonaan kansainväliseksi.
– Tarjoamme suomalaisille suoria yhteyksiä ulkomaisiin kaupunkeihin tarvitsematta mennä Helsingin kautta. Oulusta, Vaasasta, Tampereelta, Turusta ja Helsingistä matkustajat pääsevät suoraan Tukholmaan, Osloon, Brysseliin, Düsseldorfiin ja muihin Euroopan kaupunkeihin, joista SAS:lla on jatkoyhteydet, Blue1:n viestintäjohtaja Tom Christides selvittää.
Kotimaan sisäisiä lentoja ei siis enää lennetä, vaan tähtäimessä ovat entistä monipuolisemmat yhteydet Eurooppaan. Finnairin vetäydyttyä viime vuonna suorilta reiteiltä Suomen pienemmistä kaupungeista ulkomaille markkinat jäivät vapaiksi Blue1:lle.
– Uusin yhteys Helsingistä Geneveen alkoi 6. lokakuuta, ja talven aikana avataan todennäköisesti yksi uusi reitti Eurooppaan. Mikäli saamme sovittua laskeutumisajoista, aloitamme liikenteen Helsingin ja Lontoon Heaththrown välillä, Christides paljastaa.
FinnComm Airlines paikkaamaan Finnairin aukkoja
Myös Finnair on tehnyt yhteistyötä Finnish Commuter Airlinesin kanssa jo vuodesta 1998. Tuolloin Etelä-Pohjanmaan Lentokeskuksen nimellä toiminut yhtiö sekä Finnair sopivat syöttöliikenteen tuottamisesta paikkakunnilta, joiden matkustajavirrat olivat Finnairin kalustolle liian pienet.
– SAS osti tuolloin Air Botnian, joka lopetti Suomen sisäiset lennot mm. Helsinki-Seinäjoki välillä. Seinäjoki halusi säilyttää lentoyhteydet, mutta Finnairin koneet olivat liian suuria tälle välille. Tuolloin FinnComm aloitti yhteistyönsä Finnairin kanssa vuokraamalla tämän koneet, FinnComm Airlinesin markkinointijohtaja Tuure Holkko selvittää.
FinnComm Airlines on tähän saakka tuottanut ruotsalaisen Golden Airin Suomen toiminnot Finnairille, koska sillä ei ole ollut omia lentolupia.
– Nyt aloitamme ensimmäiset lennot omalla Embraer-suihkukoneellamme Helsingistä Stuttgartiin. Aiemmin reittiä operoi Golden Airin kone, joka nyt siirtyy muihin tehtäviin, Holkko jatkaa.
Lentoyhteyden tarkoituksena on tuottaa syöttöliikennettä Finnairin Kaukoidän lennoille. FinnComm Airlinesin tähtäimessä on avata Finnairin kanssa yhteistyössä lähitulevaisuudessa uusia yhteyksiä Helsingistä Eurooppaan.
Finnair siirtänyt painopisteensä Aasiaan
Finnairin Aasiaan suuntautuneen reittiliikenteen kysyntä on tänä vuonna kasvanut puolella viime vuoteen verrattuna. Finnairin tiedotuspäällikkö Usko Määtän mukaan Finnairin painopisteitä on tietoisesti hajautettu ympäri maailmaa ja erityisesti kohti Aasiaa.
– Lentoliikenteellä on takanaan kaksi historiansa vaikeinta vuotta, joista selviytyminen on vaatinut sopeutettua toimintaa. Aasiaan panostaminen on osoittautunut menestykseksi, ja tulevaan talviaikatauluun kysyttyjä Aasian lentoja on lisätty, Määttä lupaa.
Syyskuun alussa Finnair aloitti lennot Shanghaihin ainoana yhtiönä Pohjois-Euroopasta. Muita Aasian kohteita ovat Tokio, Osaka, Peking, Hongkong, Bangkok ja Singapore. Myös lennot Yhdysvaltoihin Miamiin on aloitettu muutaman vuoden tauon jälkeen.
Söder Airlines tähyilee Baltiaan
Marraskuun lopulla toimintansa aloittava Söder Airlines avaa lentoja reiteille, joilla niitä ei toistaiseksi ole ollut. Kotikenttänä on ainakin alkuun Tampere-Pirkkala -lentoasema, josta lennetään Ouluun, Kittilään, Ivaloon ja Tallinnaan. Lisäksi Turusta on yhteys Kittilään kerran viikossa.
– Kevätpuolella on tarkoitus saada toinen kone ilmaan. Tällöin Turun vuoroja Kittilään lisätään ja uusi yhteys Turusta Riikaan avataan niin pian kuin mahdollista, yhtiön toimitusjohtaja Tommi Söder paljastaa.
Söder Airlinesin kiikarissa on Riikan lisäksi myös koko muu Baltia.
– Ideana on etsiä kannattavia reittejä sieltä, missä ei ole vielä kilpailua. Siksi emme panosta lainkaan esimerkiksi Helsingin suuntaan, Söder sanoo.
Helsingin kotimaan lennoista on huolehtinut viime maaliskuulta lähtien ainoaksi kotimaiseksi halpalentoyhtiöksi itseään nimittävä Flying Finn. Kuopion, Rovaniemen ja Oulun lisäksi talvikaudeksi avataan uudet yhteydet Ivaloon ja Kuusamoon. Myös Kittilään suuntautuvat lennot aloitetaan uudelleen talvikaudella.
– Painopiste on tällä hetkellä kotimaassa. Lontoo on ainoa ulkomainen kohde. Uusia reittejä Eurooppaan kuitenkin tutkitaan parhaillaan ja avattaneen lisää ensi kesänä, yhtiön toimitusjohtaja Mikko Vartiainen arvelee.
[92_Lentokentta.jpg]
![]() |
Turun lentokent?n reittitarjonta monipuolistuu, kun S?der Airlines aloittaa lentonsa Turusta Kittil??n, Ouluun ja Riikaan. My?s Finnairin lennot jatkuvat ennallaan. |
KRISTIINA LINDBERG