Uusia aluksia merille
Monet samankokoiset varustamot on myyty, mutta piikkiöläinen Langh Ship uusii ja kehittää laivastoaan. Hampurista J.J. Sietasin telakalta valmistuu kaksi uutta alusta. Ensimmäisen luovutus- ja kastetilaisuus oli juuri kuun alussa.
Suomen lipun alla purjehtivien alusten kantavuus tulee olemaan 11 500 tonnia. Pääkoneet tulevat Wärtsilältä. Alukset voivat kuljettaa 907 konttia, joista 200 voi olla kylmä- tai lämminkuljetuksessa. Molempien alusten hinta asettuu 20-25 miljoonan euron haarukkaan.
- Uudet alukset ovat lähes kaksi kertaa isompia kuin varustamon aiemmat alukset, henkilöstöpäällikkö Kuisma Ekman huomauttaa. Neljä vanhempaakin ovat liikenteessä. Kaikki tulevat toimimaan aikarahtaus-periaatteella. - Eli me huolehdimme siitä, että alus ja miehistö ovat käyttövalmiina, ja veloitamme rahtaajalta päivätaksan. Molemmilla uusilla aluksilla on tosin pitkät sopimukset suomalaisen rahtaajan, Saimaa Linesin kanssa, kaupallinen johtaja Laura Langh-Lagerlöf selvittää.
Yhteensä 40 merimiestä työllistävät alukset liikennöivät Itä- ja Pohjanmerellä, ja voivat kuljettaa konttien lisäksi irtolastia ja teräskeloja. Jäävahvistetut 1 A Super-luokkaan kuuluvat laivat selviävät hyvin Perämerellä ympäri vuoden.
Kaluston uusiminen on suunnitelmissa jatkossakin, vaikka Suomen kauppalaivaston pieneneminen huolestuttaa. - Saksa ja Hollanti etunenässä ovat vallanneet markkinoita pienempien kustannusten ja edullisemman rahoitusrakenteen ansiosta.
![]() |
Kuisma Ekman ja Laura Langh-Lagerlöf olivat lähdössä Hampuriin uuden laivan luovutus- ja kastetilaisuuteen. |
a-ss.