Tänä vuonna 60 vuotta täyttävä yritys hakee uusia markkinoita maailmalta ja kotimaasta

Markkinoinnin uudistamisella uutta potkua Vehasen Sahalle

Vehasen saha Helsingin tien varrella on kaikille tuttu maamerkki suurine tukkikasoineen ja lautapinoineen. Niiden keskellä – pienen lammen äärellä – näkyy myös muutamia hirsitaloja, jotka herättävät ajatuksen: Ahaa, siellä tehdään myös mökkejä.

Totuus on kuitenkin toinen - hirsitalot ovat Vehasen Sahan varsinainen tuote. Sahatavaraa myydään ulos vain se, mikä jää yli oman tarpeen. Tämä yllätti myös markkinointikonsultti Sari Murron Culticon Oy:stä, kun hänelle ehdotettiin Vehasen Sahan markkinoinnin kokonaisvaltaista uudistamista vuosi sitten. – Vasta silloin näin kuvia näistä upeista taloista ja ihmettelin, miksei tämä osaaminen näy ulospäin potentiaalisille asiakkaille?

Sari Murto haluaa korostaa asiakaslähtöisen ajattelun tärkeyttä markkinoinnissa. – Monilla yrityksillä on oma näkemys siitä, miltä heidän pitäisi näyttää ulospäin. Minä taas katson yritystä ulkopuolisin silmin - niinhän tekee asiakaskin. Hannu on antanut sovittujen raamien sisällä melko vapaat kädet suunnitteluun ja toteutukseen. Nyt on täydet mahdollisuudet saada aikaan hyvää tulosta ja siitä lähtee markkinointityössä tarvittava innostus, Murto pohtii.

Toimitusjohtaja Hannu Vehanen on helpottunut oman taakkansa huojentumisesta. – Yritys on kansainvälistymässä voimakkaasti samalla kun pyrimme kasvamaan myös kotimaassa. Tiesin, että nyt tarvittiin iso profiilin muutos.

Ensi askel oli ryhtyä puhumaan Vehasen Hirsitaloista, vaikka 60-vuotiaan perheyrityksen virallisen nimen muuttamiseen ei ryhdytty. Yrityksen logo, värimaailma, lomakkeet, esitteet, mainokset ja internetsivut on nyt uudistettu. Sari Murron tärkein ja haasteellisin tehtävä on ollut yrityksen vientiesitteen suunnittelu. Sillä oli kiire, kun entisten päämarkkina-alueiden, Japanin ja Saksan, huonot suhdanteet olivat pakottaneet Hannu Vehasen kartoittamaan uusia vientimaita. – Kymmenen maata on nyt kartoitettu, ja Ranskaan, Espanjaan, Sveitsiin ja Etelä-Koreaan on saatu pää auki.

- On muistettava, että uuden ulkomaisen yhteistyökumppanin on perustettava päätös yhteistyön aloittamisesta pitkälti puhtaiden mielikuvien pohjalle. Hyvän myyntityön lisäksi uusi vientiesite ja internetsivut ovat erittäin tärkeitä työkaluja uusien markkinoiden avaamisessa. – Kansainvälisille markkinoille suunnatussa esitteessä on huomioitava erilaiset maut, mieltymykset ja tiedon tarve. Esitteen sisältö rakentuu aivan erilaiseksi kuin kotimaassa.

- Panostimme hyvään kuvamateriaaliin. Valokuvilla on ratkaiseva merkitys mielikuvien rakentamisessa. Mainostoimiston, ammattikuvaajien ja –mallien kanssa toteutettujen kuvauspäivien aikana tuotettiin hienoa materiaalia niin vientiä kuin kotimaatakin ajatellen. Sisustimme hirsitaloon Salon Sisustustehtaan avustuksella mm. espanjalaisia ja venäläisiä nurkkauksia, Sari Murto kertoo.

Vientiesitteen kääntäminen oli vaativa projekti, johon Vehasella panostettiin tavallista enemmän. Jo yhdelletoista kielelle käännetty esite onkin saanut hyvää palautetta kieliasustaan. – Hannun kansainvälisten kontaktien kautta saatiin parhaat mahdolliset kielten tarkastajat. Nyt käännökset on tehty markkinoinnillisesti hyvällä kielellä, Murto toteaa tyytyväisenä.

Esitteen on tehnyt mainostoimisto, mutta vastuu suunnittelusta ja markkinoinnin kokonaisuudesta on Murrolla. Koko prosessin ajan myös Vehasen henkilökunnalla on mahdollisuus vaikuttaa asioihin. – Samalla on käynnissä myös mallistouudistus. Uudelle tuotteelle täytyy myös antaa nimi ja kaupallistaa se, eli liittää siihen kaikki lisäedut ja palvelut, jotka tuotteeseen kuuluvat. On luotava mielikuva ja saatava tuote näyttämään hyvältä jo ennen kuin se on tehtykään, Sari Murto sanoo. Vuoden loppuun mennessä mallisto ja perusmarkkinointimateriaali ovat kunnossa, mutta Vehasen myynnin laajentuessa uusille markkinoille työtä ja haasteita riittää jatkossakin.

Vuoden aikana Vehasella on siis tapahtunut paljon. Hannu Vehanen on enemmän kuin tyytyväinen tilanteeseen. - Tämä on hyvä perustus, jonka päälle voi nyt ryhtyä rakentamaan taloa, hän summaa.


Toimitusjohtaja Hannu Vehanen ja Sari Murto ovat kääntämässä Vehasen Sahaa uudelle kurssille.

ap.

Julkaistu 04/2007        
SelinSelin

SelinSelin

Coaching, Esimiesvalmennus, Konsultointi, Koulutuspalveluja, Laatujärjestelmät, Liikkeenjohdon konsultointi, Myyntivalmennus, Yrityspalveluja

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

Linnateatteri

Humalistonkatu 7, Turku

www.linnateatteri.fi

Muutautumiskykyinen komeljanttari. Linnateatteri on vuodesta 2003 toiminut turkulainen komediaan, musiikkiin ja maistuvaan ruokaan keskittyvä teatteri, jossa ei turhia jäpitetä.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa