Palvelupassilla laatua kodeissa tehtävään työhön
Kodeissa tehtävän palvelun laatu voidaan tästä lähin osoittaa Palveluja kotiin -passilla. Ensimmäiset passit myönnettiin Turun Aikuiskoulutuskeskuksessa huhtikuussa.
- Kotia työympäristönä on ajateltu tähän asti hämmästyttävän vähän. Kuitenkin koti on herkkä ympäristö, jossa luottamus on kaiken perusta. Yritykset voivat mainostaa itseään luotettavina ja ammattitaitoisina, mutta se pitäisi pystyä myös todistamaan asiakkaalle. Palveluja kotiin -passi on nyt dokumentti, jolla asiakas voi vakuuttua olevansa tekemisissä ammattilaisen kanssa, tutkija Taija Härkki sanoi.
Palvelupassikoulutuksessa käsitellään muun muassa asiakkaiden kohtaamista, asiakkaiden neuvomista kotitalousvähennyksen käytössä, hienotunteista toimimista vieraassa kodissa ja suhtautumista omaan työhön.
Ensimmäiset passit luovutettiin 37 kotipalveluyritysten yrittäjälle ja työntekijälle. He ovat osallistuneet Turun AKK:ssa kaksi vuotta kestävään kehittämishankkeeseen, jonka osana palvelupassi suoritettiin. Jatkossa passin voi suorittaa erillisenä hygieniapassin tapaan. Koulutukseen kuuluu etukäteisaineistoon tutustuminen, koulutustilaisuus ja loppukoe. Seuraava koulutus on toukokuussa.
Eija Syrjälä oli yksi palvelupassin suorittaneista yrittäjistä. Hän edusti raisiolaista AE Hoituripalvelut -yritystä.
- Passin suorittaminen oli hyödyllistä ja koulutuksessa oppi uutta. Mielestäni passi olisi riittävä todiste ammattitaidosta ammattisiivoojille esimerkiksi palvelutaloissa ja -asunnoissa tehtävään siivoustyöhön. Nyt siihen vaaditaan vähintään lähihoitajan koulutus. Kun sairaaloissa ja yleensäkin hoitotyössä samalla podetaan valtavaa työvoimapulaa, näin suuret koulutusvaatimukset eivät tunnu mitenkään järkeviltä, hän sanoi.
![]() |
Eija Syrjälä (vas.), Satu Saarinen, Marina Terhonen ja Ulla-Mari Laine-Kosola suorittivat Palveluja kotiin -passin Turun Aikuiskoulutuskeskuksessa. Kaikkiaan passin suorittajia oli 37. |
pv.