Pyörät pyörii maantieliikenteessä - kokenut yrittäjä tuntee hyvät työtavat
Raskaan liikenteen kuljetustyölle ovat ominaisia äkilliset, mutta lyhytkestoiset huiput ja pitkät matalan energiakulutuksen jaksot työpäivien aikana. Epäsäännölliset ruokailut ja kaloripommitus kasvattavat vyötäröä hitaasti, mutta varmasti. Aineenvaihdunnan teho laskee. Veren sokeritasot alkavat ailahdella ja ihminen kokee yllättäviä uupumisoireita. Uniapnean riski kasvaa, päivällä on unelias olo ja väsynyt jo herätessä.
Ruokailut hallintaan.
Kuljetusalalla tulee säännöllisestä ruokailusta helposti lipsahdettua kahviloiden nopeisiin pizzoihin ja wienereihin kahvikupposineen, kun aikataulut painavat päälle. Muutama pullo virvoitusjuomaa janoon ja ehkä illalla vielä pari pulloa olutta takaa sen, että 10 vuodessa paino helposti nousee 20-30 kg.
Suositeltavaa on kevyet välipalat 2 - 3 tunnin välein. Paino pysyy kurissa ja vireystaso hyvänä.
Riittääkö työliikunta terveenä pysymiseen
Kuljetusalalla on lyhyitä kuormitushuippuja fyysisen rasituksen suhteen lähinnä kuormaa lastattaessa tai purettaessa, mikäli käsityötä on tarpeellista tehdä. Huonokuntoinen henkilö tarvitsee tällaisen huipun jälkeen pitkän palautumisajan. Tämä vaikuttaa taas valppauteen ja vireyteen. Kokeneet yrittäjät tietävät tämän ja harrastavatkin liikuntaa pari kolme kertaa viikossa puolen tunnin reipasta kävelyä, uintia yms. niin, että tulee hiki ja pulssitaso nousee. Työ ei riitä kunnon ylläpitämiseen ja yksipuoliset työliikkeet antavat myös perusteen vapaa-ajan reippailulle. Mieluimmin vielä raittiissa ilmassa. Tärkeimmät treenattavat ovat keskivartalon ja niska- ja hartiaseudun lihakset. Joskus tarvitaan myös hierojaa alalle tyypillisten niskavaivojen hoitoon.
Työn tauotus ja riittävä uni
Tavaran on liikuttava ja välimatkat ovat pitkiä. Pitkät työajat vaativat kunnon palautumisen. Elpyminen ei tarkoita liikkumattomuutta ja passiivisuutta, vaan sopivaa mieluisan tekemisen ja levon yhdistelmää.
Riittävä uni on keskeinen osa ajokunnon säilyttämistä. Univaje on salakavala terveyden ja toimintakyvyn heikentäjä. Palatumisjaksoja on oltava työpäivän aikana sen jälkeen, viikonloppuisin ja loman pitämättä jättäminen ei ole kunnia-asia yrittäjälle, päinvastoin.
Tupakan polton ovat onneksi monet, varsinkin kokeneemmat kuljetusalan yrittäjät lopettaneet. Tupakka voi antaa hetken virkistyksen, mutta hivuttaa hiljalleen. Tupakkayskä on myöhäinen oire. Huononeva rasituksensieto ja yleinen jaksamattomuus tulevat usein ensin.
Kokemus tuo työtapoihin parannuksia
Pitkään alalla olleet yrittäjät tuntevatkin hyvät työtavat, työn tauotukset, mitoittavat kuormitukset paremmin, osaavat säästää itseään, käyttävät käteviä apuvälineitä ja eivätkä kuluta itseään tarpeettomasti turhia murehtien. Maantieliikenne ja raskaan kaluston kuljettaminen edellyttää vankkaa osaamista ja ammattitaitoa, hyvää terveyttä ja tietoa, miten ennaltaehkäistä työlle tyypillisiä terveyshaittoja. Itse yrittäjyys tietenkin sitten tuo lisämausteen työlle.
Koonnut Kirsti Kalanen
Syty2000
Lähde:
Terveyttä tielle
Seppo Olkkonen. ylilääkäri, tiimipäällikkö
Työterveyslaitos
Lappeenranta
Liikenne- ja logistiikkatiimi
Työryhmä