Tuottavat Ideat haussa 29. kerran
Tämänvuotinen Tuottava Idea -kilpailu käynnistyi Suomen Nuorkauppakamarien vuosikokouksessa Turussa 21.4. Kilpailuaika jatkuu 31.5. asti, jonka jälkeen alueraadit aloittavat arviointityönsä. Alueelliset voittajat lähetetään valtakunnalliseen kilpailuun, jonka voittajat ratkeavat 13.8.
Varsinais-Suomen alueraatiin kuuluvat hallituksen puheenjohtaja Clas-Göran Hagström, Felix Abba Oy Ab:stä, toimitusjohtaja Henri Wibom Varsinais-Suomen Yrittäjistä, toimitusjohtaja Jari Lähteenmäki Turun kauppakamarista, osastopäällikkö Esa Lindqvist TE-keskuksesta ja toimitusjohtaja Jukka Hulkkonen Salon Seudun Osuuspankista.
Kilpailussa on kaksi sarjaa, joihin voi osallistua enintään kolme vuotta vanhalla tuottavalla ja innovatiivisella idealla, joka voi olla esimerkiksi tuote, palvelu, tuotantomenetelmä tai liikeidea. Yrityssarjassa palkitaan tuottavaksi havaittu idea ja yhteiskuntasarjassa hyvinvointia edistävä idea.
- Viime vuonna valtakunnallisesti hakemuksia tuli kilpailuun yhteensä 73. Varsinais-Suomen alueelta tuli neljä yrityssarjan hakemusta, mutta ei yhtään yhteiskuntasarjan hakemusta. Tänä vuonna tavoitteenamme on saada alueelta vähintään kymmenen hakemusta. Tärkeintä olisi mielestäni saada esille loistavia varsinaissuomalaisia yrityksiä ja auttaa heitä pääsemään matkallaan eteenpäin kilpailun kautta saadun julkisuuden avulla, sanoo alueprojektipäällikkö Mikko Ruokoniemi.
Erityisesti hän toivoisi naisyrittäjien osallistumista kilpailuun. – Valitettavan vähän on ollut naisia mukana, vaikka tässä on tämä yhteiskuntasarjakin. Ehkä on vain niin, että miehillä on enemmän itseluottamusta, vaikka varmasti naisilla on vähintään yhtä hyviä ideoita, Ruokoniemi uskoo.
Porilaisyritys sai viennille potkua voitostaan
Porilainen kuivadesinfiointilaitteita valmistava OY o3systems Ltd voitti viimevuotisen valtakunnallisen Tuottava Idea -kilpailun. DDS-kuivadesinfiointitekniikalla tuhotaan haitallisia mikrobeja ilmasta ja pinnoilta. Voitolla on ollut suorastaan dramaattisia vaikutuksia yrityksen vientiin, kertoo yrityksen tuotekehityksestä vastaava Juha Helenius. – Vienti lähti todella elämään. Aikaisemmin miellä oli vientiä vain Viroon, mutta kilpailuvoiton myötä eräs kansainvälistä bisnestä tekevä agentti kiinnostui meistä ja nyt tuotteitamme viedään jo 12 maahan.
ap.