Norjalaistilauksesta toivotaan pelastusta telakan suvantovaiheen yli
Kvaerner Masa-Yardsin Turun telakalta luovutetaan toiseksi viimeinen Voyager -sarjan loistoristeilijä 18.11. Sarjan viimeinen alus valmistuu vuoden kuluttua ja sen jälkeen tehtävistä töistä ei toistaiseksi ole tietoa. Telakalta on parhaillaan pakkolomalla nelisenkymmentä suunnittelun ja tuotannon työntekijää.
Norjalainen laivanvarustamo Color Line AS ja Kvaerner Masa-Yards ovat tehneet esisopimuksen 74 500 bruttorekisteritonnin risteilylautan rakentamisesta. Lopullista sopimusta odotetaan lähiviikkoina.
- Varustelupuolella meillä on kohtalainen työkuorma ensi syksyyn asti. Jotta lomautuksilta vältyttäisiin, meillä olisi kuitenkin pitänyt olla voimassa olevia tilauksia jo nyt, telakanjohtaja Seppo Lauttamäki sanoo.
Risteilymarkkinoilla on nyt kautta maailman hiljaista. Syyksi Lauttamäki näkee yleisen taloustilanteen ja viime vuosien aikana olleen vahvan risteilybuumin.
- Nyt sulatellaan ja vasta joidenkin vuosien päästä ryhdytään korjaamaan ja uusimaan kalustoa. Uskon, että markkinat tulevat elpymään, mutta nyt on menossa suvanto, jonka yli on jotenkin päästävä, hän toteaa.
Color Linen kanssa tehtävän sopimuksen lopullista allekirjoittamista on haitannut kiista norjalaismerimiesten palkkausjärjestelmästä. Palkkausta on haluttu uudistaa nettopalkkajärjestelmäksi Ruotsin ja Tanskan mallien mukaan.
Color Linen risteilyaluksen arvo on noin 300 miljoonaa euroa. Aiesopimus sisältää myös option yhdestä sisaraluksesta. Alus voisi aloittaa liikenteen Norjan lipun alla jouluksi 2004.
Turun seudun meriteknistä osaamista ja yhteistyötä halutaan kehittää
Turkuun ollaan luomassa meritekniikan yhteistyöfoorumia. Telakanjohtaja Seppo Lauttamäki kertoo, että foorumin tarkoitus on tiivistää ja parantaa laivanrakennuksesta suoraan tai välillisesti toimeentulonsa saavien yritysten yhteistyötä Turun seudulla.
- Hankkeesta on tehty esiselvitys, jolle annettiin työnimeksi Meritech. Se olisi alan tutkimuksen, opetuksen ja liiketoiminann keskus. Pidän hanketta hyvin tärkeänä koko Turun seudulle ja alan toimijoiden yhteinen intressi sitoutua hankkeeseen tuntuu vahvalta, Lauttamäki sanoo.
Meritech -hankkeessa ovat mukana Turun kaupunki, Varsinais-Suomen Liitto, TE-keskus, alueen yliopistot ja korkeakoulut sekä joukko alan yrityksiä. Hankkeen on määrä edetä syksyn ja talven aikana.
- Jossain vaiheessa hankkeelle tarvitaan myös fyysinen toimipaikka esimerkiksi opinnäytteiden antamista tai tutkimuksen tekoa varten, Lauttamäki huomauttaa.
[4_050376.jpg]
![]() |
Viimeinen Voyager-sarjan loistoristeilij? valmistuu Pernossa hyv?? vauhtia. Uusia tilauksia kaivataan kipe?sti, mutta nek??n eiv?t poistaisi pakkolomien tarvetta. |
Pirkko Varjo