Jouluilme näyteikkunoihin yrittäjien ja opiskelijoiden yhteisvoimin

Luovuus ja bisnessilmä tarpeen

Kaupunkien jouluilme ei synny itsestään. Tarvitaan tarkkasilmäisiä ja luovia näyteikkunoiden somistajia, jotta yritysten ikkunat paitsi tuovat ohikulkijoille joulumielen, myös houkuttelevat astumaan sisään liikkeeseen.



– Somistajalla on oltava ideoiden ja tyylitajun lisäksi kaupallista silmää, ettei rekvisiitta hallitse näyteikkunaa niin voimakkaasti, että varsinainen tuote jää myymättä, somistustekniikan kouluttaja Anne Örling Raision ammattiopisto Timalista painottaa.



Tuotteet ja somisteet ovatkin tasapainossa, kun ikkunoiden tekoa harjoitellaan koulussa. Käytännön kokemus ei kuitenkaan kartu kuin kentällä.

Raision ammattiopistossa markkinointiviestinnän ammattitutkintoa suorittavat opiskelijat pääsivät tämän joulun alla jo toista kertaa harjoittelemaan taitojaan aidossa työympäristössä. Raision ydinkeskustan yritysten näyteikkunat saivat uuden jouluilmeen, kun opiskelijat yrittäjien avustuksella tai itsenäisesti suunnittelivat ja toteuttivat ikkunoiden somistuksen.



– Omana opiskeluni oli aikoinaan pelkkää koulun penkillä istumista. On hyvä idea totuttaa oppilaita jo opiskeluvaiheessa käytännön työhön, kauppias Pentti

Kalliala Raisio Centeristä vakuuttaa.



Kallialan mukaan projektin toinen tavoite on kohentaa Raision kaupungin ilmettä.



– Tarkoitus on saada asiakkaat ja kuluttajat liikkeelle ja Raision keskusta pärjäämään. Projektissa yhdistyvät kaupallisuus ja koulunkäynti.



Myös projektin alullepanija Marjo Heinonen-Tuomi Raision ammattiopistosta pitää tärkeänä kaupungin visualiseen näkyvyyteen satsaamista.



– Perinne joulunavauksiin on ollut hiipumassa. Ennen joulukadun avaus oli ohjelmanumero, jota odotettiin. Projektilla haluamme virittää taas ajatusta siitä, että pienyrittäjillä on mahdollisuus vaikuttaa kaupungin jouluilmeeseen, Heinonen-Tuomi sanoo.



Paras ikkuna palkitaan



Raisio Centerin lisäksi projektiin osallistui kaksitoista muuta raisiolaista pienyritystä, joista suurin osa oli mukana jo edellisenä vuonna.



– Kaikkien yrittäjien mielipide on ollut myönteinen, ja uskon useimpien lähtevän mukaan myös ensi vuonna, Kalliala nyökyttelee.



Viimevuotisen perinteen mukaisesti asiakkaat saavat äänestää parhaan jouluikkunan.



– Kilpailun yksi tarkoitus on saada raisiolaiset liikkeelle. Kilpailun päätteeksi arvotaan äänestäneiden kesken palkintoja, joita kilpailuun osallistuneet liikkeet ovat lahjoittaneet. Kun voittajat noutavat palkintojaan, he saattavat poiketa liikkeessä, jossa eivät aiemmin ole käyneet, Heikki Sirkiä

Raision Akvaariosta selvittää.



Portti työmarkkinoille



Raision ammattiopiston opiskelijat ovat tehneet yhteistyötä pienyrittäjien kanssa aiemminkin. Parhaillaan on meneillään Noste-projekti, jonka tarkoituksena on tavoittaa ihmisiä, jotka ovat pitkään olleet ammatissa ilman tutkintoa. Projekti tarjoaa mahdollisuuden ammattitutkintoon johtavaan koulutussuunnitelmaan.



Projektit tuovat oppilaille kokemusta erilaisista asiakkaista ja ovat lisäksi erinomainen työnäyte työkansiossa.



– Haasteellisinta ja palkitsevinta työ on, kun saa vapaat kädet tehdä ja toteuttaa, Raision Lukon ikkunan somistanut Niina Messo nyökyttelee. – Työssä oppi ymmärtämään, miten tarkkaan kohderyhmä täytyy ottaa huomioon somistusta suunnitellessa, Messo jatkaa.



Projektityöskentely yrityksissä avaa myös mahdollisuuden luoda suhteita tuleviin työnantajiin.



– Omistajat kiinnostuivat itse käsin tekemistämme koristeista ja halusivat meidän tekevän myös seuraavan ikkunan, Raision Näkökulmassa työskennelleet Anu Jalo ja Minna Vlasov iloitsevat.



Mikäli vakituista paikkaa ei vuoden mittaisen koulutuksen jälkeen heti löydy, ei somistajan kannata jäädä kotiin odottelemaan.



– Tällä alalla freelancerina toimiminen on mielestäni palkitsevinta, Anne Örling korostaa.



Hänen mukaansa projektien tärkeä tehtävä on tehdä tunnetuksi somistajan ammattia, joka monelle on täysin vieras.



– Ainakin uudella visuaalisen markkinoijan nimikkeellä, hän lisää.



[111_marijaanni1.jpg]



[112_ninahahta1.jpg]



[113_raisiocenter1.jpg]


Raisio Centerin kauppias Pentti Kalliala (oik.) kiitteli Anni ja Mari V?h?kyl?? onnistuneen jouluymp?rist?n luomisesta. Edess? (vas.) opettajat Marjo Heinonen-Tuomi sek? (oik.) Anne ÷rling.



Raision Akvaarion n?yteikkunat somistanut Nina Hahta on ehtinyt perehty? ty?h?n jo aiemmin omassa perheyrityksess?. Jouluikkunan somistus poiki my?s uuden mahdollisuuden tulla harjoittelemaan ikkunateippauksia.



Raisio Centerin jouluilmeen loihtineille Mari ja Anni V?h?kyl?lle jouluikkunan somistaminen oli uusi kokemus. Apuk?sist? oli apua, kun koristeita piti nostella korkealle.

KRISTIINA LINDBERG

Julkaistu 12/2003        

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

Naantalin Kylpylä

Matkailijantie 2, Naantali

www.naantalispa.fi

Kokoukset, juhlat, näyttelyt, tyhy-päivät, majoitus- ja ravintolapalvelut, sauna- ja allasparatiisi, oheisohjelmat.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa