Tyytyväinen asiakas on kaikkien yhteinen etu

Yläneläiset matkailuyrittäjät ovat oivaltaneet yhteistyön merkityksen. Vuosituhannen vaihteessa perustettu matkailuyhdistys Kurjenkello jatkaa perinnettä, jonka juuret ulottuvat jopa sadan vuoden taakse.

- Yläneläisen yhteistyön isä oli Onni Rantasalo, joka viime vuosisadan alussa perusti tänne osuuspankin, osuuskaupan, sahan ja monta muuta yritystä. Tänäkin päivänä yrittäjät ymmärtävät, että me tarvitsemme toisiamme, Mika Merilä ja Matti Partala sanovat. Edellinen on Kurjenkellon puheenjohtaja, jälkimmäinen varapuheenjohtaja.

Kurjenkellossa on viitisenkymmentä jäsentä. Mukana on muun muassa matkailu- ja käsityöalan yrityksiä. Kunnassa toimii myös Elijärven Matkailuyhtymä, neljän järven rannalla toimivan yrittäjän kokoonpano, joiden yhteistyö alkoi yhteisestä kirkkoveneestä.

Pieni Yläneen kunta ei voi ylpeillä merkittävillä nähtävyyksillä eikä isoilla yleisötapahtumilla. Sen valttina on luonto, jota kunnassa riittää vaikka pitkospuilta ihasteltavaksi. Luonnon monimuotoisuuteen voi tutustua myös sisätiloissa Yläneen Luontokapinetissa.

- Luontokapinetti on valtakunnankin mittakaavassa merkittävä näyttely. Valitettavasti sitä ei ole pystytty markkinoimaan riittävän tehokkaasti, Matti Partala sanoo.

Matkailijat odottavat laatua

Yhteistyö tarkoittaa arkisia käytännön tekoja. Jos matkailija ei esimerkiksi mahdu yöpymään Partalan Suvirantaan, sieltä voidaan kysyä vapaata yösijaa järven toiselta puolelta Merilän lomamökeistä. Asiakkaiden tarpeet pyritään täyttämään oman kunnan tarjonnalla ja jos omasta kunnasta ei löydy, ei ujostella naapurikuntiinkaan soittamista.

- Tyytyväinen asiakas on kaikkien yhteinen etu. Täällä sanotaan, että harmittaahan se, jos kauppa menee naapurille, mutta samalla toivotaan, että naapuri hoitaa työnsä niin hyvin, että asiakas tulee toisenkin kerran Yläneelle.

Matkailuyrittäminen ei tänä päivänä ole vasemmalla kädellä hoidettu sivuelinkeino. Asiakkaat vaativat laatua ja jos bisnekseen lähtee, siihen on sijoitettava kunnolla.

- Esimerkiksi täysin varustellut lomamökit menevät hyvin kaupaksi. Erityisesti ulkomaalaisille on turha tarjota ulkohuusiromantiikkaa, Merilä toteaa.

Lisää tietoa Kurjenkellon yrityksistä löytyy yhdistyksen Internet-sivuilta. Yhdistys kertoo palveluistaan myös Yläneen Säpinöissä 30.6. sekä kerran vuodessa Raision Myllyssä toteutettavassa tempauksessa.


Mika Merilä (vas.) mainitsi liikuteltavasta tynnyrisaunastaan, joka joutaisi lainaan. Matti Partala kiinnostui heti ja miehet alkoivat suunnitella saunan siirtämistä järven toiselta puolelta toiselle. Yhteistyö toimii.

pv.

Julkaistu 05/2007        
SelinSelin

SelinSelin

Coaching, Esimiesvalmennus, Konsultointi, Koulutuspalveluja, Laatujärjestelmät, Liikkeenjohdon konsultointi, Myyntivalmennus, Yrityspalveluja

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

Turun Messukeskus

Messukentänkatu 9-13, Turku

www.turunmessukeskus.fi

KP 20-3000, R, A 200-700

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa