Kuudenkymmenen tonnin ohjaksissa
Kuljetusyrittäjän yöhuki ei ole säännöllinen, vaan riippuu kuormasta, ja siitä miten reitin voi suunnitella keikkojen sekä ajo- ja lepoaika-asetuksen mukaan. Yötyöaikaa ei rajoiteta, vaan asetus säännöstelee vuorokautta.
Joskus ehtii huilata ennen lähtöä. Kimmo Kallinen Kuljetusliike Kallisesta Paraisilta väittää tunnin, parin unien vastaavan huonosti nukuttua yötä. – Parasta on, jos voi ruokailla ja mennä sen päälle nukkumaan.
Hereillä pysyminen ei ole vaikeaa. – Asennoituminen työhön ja raskas vastuu ei anna mahdollisuutta otteen herpaantumiseen, mies kuittaa. Väsymispiikkejä voi tulla aamuyön tunteina. Silloin rekka seis ja mies lenkille auton ympäri verryttelemään ja haukkaamaan raitista ilmaa. Matkajuomana on vettä. – Joskus tekee mieli makeaa, jaffaa vaikka. Kahvit hörppään, jos sattuu sopiva baari kohdalle.
Öisin liikenteessä on kollegoita. Keskellä viikkoa näkyy työmatkalaisia. Tietyillä alueilla eläimiä pyrkii tielle. – Yö- ja pimeäajo vaatii enemmän valppautta. Muuten on rauhallista ja hyvä ajaa. Koheltajat ovat yleensä nukkumassa, Kallinen rävähtää nauruun. – Radiota kuuntelen, mutta en uskalla juuri yksinänikään laulaa.
Raskaiden ajoneuvojen kuljettajien ajo- ja lepoaikaa vahtii viranomainen. Työjakson jälkeen yhtenäistä lepoaikaa on vietettävä 9 tuntia. Nukutti tai ei. Rekassa on sänky, ja joillakin kulkee kahvinkeitin ja jääkaappi mukana. Saniteettitilat ovat katajan juuressa tai mieluummin huoltamoilla. Isoilla liikenneasemilla on yleensä hyvä varustus kuskeille.
Pääsy perheen luo ja omaan sänkyyn voi olla tunnista parista kiinni. Asetus on armoton. – Perheeltä työajat vaativat joustavuutta. Jos perhe ei jousta, perhettä ei yksinkertaisesti ole. Lääkärit saavat operoida potilaita pitkissä päivystyksissä, mutta rekkakuskille rapsaistaan sakot, jos vartin paussia ei ole pidetty ajallaan. Pidetäänkö mitään muuta ammattikuntaa näin holtittomana? Kallista närästää.
Vuodesta –71 kuljettajana toiminut Kallinen tykkää istua täysperävaunuyhdistelmän ratissa. – Yökeikoissa on oma mielenkiintonsa. Sopivaa vaihtelua päivähommiin.
![]() |
Kimmo Kallinen odottaa lastausta tehtaan pihalla. – Yölastaus on rauhallisempaa ja joustavampaa. Päivällä on enemmän jonoja ja hässäkkää. |
a-ss.