Kurssilehdestä kasvoi nykyaikainen järjestölehti
Varsinais-Suomen Yrittäjä -lehden päätoimittaja Juha-Pekka Harju kävi yrittäjäkurssia vuonna 1986. Kurssin oppilaskunta teki kurssilehden, jonka käytännössä toteutti Viestintäharju Oy.
- Nähtyään lehden Varsinais-Suomen Yrittäjien silloinen toimitusjohtaja Jukka Ekuri kysyi, voisinko ryhtyä toimittamaan järjestölehteä. Ensimmäinen lehti oli nimeltään Yritysidea ja samalla nimellä julkaisua jatkettiin muutamia vuosia, Harju muistelee.
Nykyiseen tuhtiin V-S Yrittäjään verrattuna Yritysidea oli vielä pieni. Ensimmäinen lehti oli 20-sivuinen ja se on nähtävissä lehden nettisivuilla www.y-lehti.fi.
Aluksi Harju kirjoitti jutut ja hankki ilmoitukset.
- 1990-luvun alkuvuosina lehden kustantaminen siirtyi Rannikoseudulle ja sen jälkeen Peimarin Kustannukselle. Minä tein edelleen toimittajan työt. Aamuset teki lehteä pari vuotta. Siinä vaiheessa en ollut mukana työssä.
- Vuonna 1995 V-S Yrittäjistä kysyttiin, ottaisinko lehden uudestaan tehtäväkseni. Siitä asti olemme vastanneet lehden ilmestymisestä.
Lehteen lisää keskustelua
V-S Yrittäjän painos on 20 000 kappaletta. Noin 7000 lehteä kannetaan osoitteellisena yrittäjäjärjestön jäsenille ja sidosryhmille, loput osoitteettomana jakeluna niihin yrityksiin, jotka eivät saa lehteä osoitteellisena.
- Järjestön jäsenyys ei ole edellytys juttujen kirjoittamiselle. Tietysti järjestölehti on järjestön äänenkannattaja, mutta emme julkaise vain järjestön kannanottoja. Tästä onkin annettava kiitos aluejärjestölle, jossa sananvapauden merkitys on hyvin ymmärretty. Suomen Yrittäjälehtien yhteenliittymän puheenjohtajana olen törmännyt toisenlaisiinkin tapauksiin, Harju sanoo.
Paperilehden rinnalle on tullut myös lehden internet-versio. Nettilehdestä löytyy tuoreita uutisia päivittäin. Sieltä löytyvät myös paperilehdessä julkaistut jutut.
- Nettilehti antaa meille mahdollisuuden kertoa asioista verrattomasti nopeammin kuin kerran kuukaudessa ilmestyvässä lehdessä. Toisaalta se jättää enemmän tilaa perinteisen lehden jutuille.
- Sähköpostitse lähetetään uutiskirje 1-2 kertaa viikossa. Siinä ovat nettilehden tuoreimmat uutisotsikot. Järjestön jäsenet saavat sen automaattisesti, mutta kuka tahansa voi tilata sen nettisivuilta ilmaiseksi.
- Haluan kehittää lehteä keskustelevampaan suuntaan, Juha-Pekka Harju sanoo. Internet on osoittautunut tässä asiassa hyväksi apuvälineeksi, sillä sen kautta tulee nyt paljon juttuideoita ja mielipiteitä. Yrittäjät vastaavat myös innokkaasti nettikyselyihin ja -gallupeihin.
- Jatkuva kehittyminen on välttämätöntä. Lehti saa nykyään paljon hyvää palautetta, mutta se ei ole syy jäädä paikoilleen. Teemme koko ajan töitä parantaaksemme sekä lehden ulkonäköä, kuvia että juttuja.
- Toistaiseksi en ole kyllästyttänyt lehden tekemiseen. Kun on ollut itse yrittäjä yli 20 vuotta ja yhtä kauan mukana yrittäjäjärjestön toiminnassa, kokee yrittäjyyteen liittyvät asiaat tärkeiksi ja läheisiksi.
- Vapaa-aikoina harrastan keski-ikäiselle tyypillisesti sauvakävelyä ja moottoripyöräilyä. Lisäksi toimin silloin tällöin vapaaehtoisessa maanpuolustustyössä kouluttajana, kertoo Harju.
pv.