Kaupan ja liikenteen palveluita tarvitaan lisää

Meri-Teijo asettaa odotuksia yrittäjien suuntaan

Matkailun virtaukset muuttuvat. Lomapätkien pituudet lyhenevät, ja ne halutaan täyttää organisoidulla tekemisellä. – Lyhytlomat ovat nouseva juttu. Silloin etäisyyksillä on suuri merkitys, Salon Seudun Kehittämiskeskuksen matkailupäällikkö Maija Pirvola vahvistaa.

Energinen nainen kuvailee työtään verkostojen kutojaksi ja ylläpitäjäksi. Seutukunnan kaksi selkeää vetovoimatekijää alueella ovat Meri-Teijo sekä kulttuuri ja historia. Meri kokosi seudulle kauppiaat, ja synnytti kolme eri ruukkiyhdyskuntaa. Kuninkaantie ja meri olivat merkittävimmät logistiikkaväylät.

Pitkälti mainitulle pohjalle rakentuvat matkailuyritysten tuotteet. – Tuotekehittelyä tehdään yritysryppäittäin kohderyhmän mukaan. Eli millaisia asiakkaita halutaan houkutella, Pirvola kuvailee. Hän mainitsee kysytyimmiksi tuotteiksi business-to-business-matkailun, eri aktiviteetteihin, kuten golfiin perustuvan matkustamisen sekä mökkilomat ja bed&breakfast-majoituksen.

Keskity kohderyhmään

- Asiakkaat ovat vaativia, ja valmiita maksamaan palveluista. Taulu-tv:t ja ajastettavat saunat pitää löytyä. Elämyksistä haetaan puolestaan mummola-meininkiä lapsille. Halkojen hakkaaminen voi olla jo eksoottista, ja omille lapsille halutaan välittää sitä, mitä itse aikanaan on maalla koettu.

Tilastokeskuksen vuoden 2005 tilastojen mukaan alueen matkailun liikevaihto oli tuolloin 30,6 miljoonaa euroa. Toimipaikkoja oli 167, ja henkilöstöä, johon sesonkityövoimaa ei ole laskettu mukaan, 363. Pirvola on iloinen, että yrittäjistä löytyy intoa ja halua investoida ja verkottua. – Patistan keskittymään omaan ydinosaamiseen. Jo nykyiset turvallisuuskriteerit ovat niin tiukat, etteivät kaikki voi hallita kaikkea, vaan esimerkiksi maatilamatkailuyrittäjän kannattaa tehdä hommia yhdessä hevostallin kanssa.

Aktiivisesti kehitystyössä on mukana 70-80 yritystä. Tuotekehitys- ja liiketoimintaosaamishankkeet ovat juuri päättyneet. Pirvola ruotii varsinkin pienten yritysten intoa kopaista vähän kaikkea. – Yrittäjän täytyy tietää, mistä kohderyhmästä saa parhaimman katteen. Kustannuslaskentaa ei aina osata.

Meri-Teijo Perniössä on nytkähtänyt kasvuun. Vapaa-ajan rakentaminen on vilkasta, mutta matkailusektorin kokonaisvaltainen kehittyminen edellyttää palveluyritysten toiminnan laajenemista ja uusien syntyä. – Alueella on tällä hetkellä 18 isoa toimijaa, sellaista ”pikkuruukinpatruunaa”, ja vuoden alussa julkaistuun Master Planiin ovat kehittämiskeskus, kunta ja yrittäjät yhdessä kasanneet linjaukset visioon vuodelle 2015, Pirvola selvittää. Yrittäjiltä odotetaan esimerkiksi lisää vuodepaikkoja kaupalliseen välitykseen.



Matkailupäällikkö Maija Pirvola mainostaa lyhyitä välimatkoja, ja iloitsee valtavasta asiakaspotentiaalista Turku-Tampere-Helsinki- akselilla.

a-ss.

Julkaistu 06/2007        
TMK Teollisuuden Mittaus- ja Kalibrointipalvelu Oy

TMK Teollisuuden Mittaus- ja Kalibrointipalvelu Oy

Kalibrointipalvelut, Mittauspalveluja, Optisten tuotteiden valmistus, Tietokoneiden valmistus

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

Viking Line

PL 265, Turku

www.vikingline.fi

Amorella klo 08:45. Kokoustiloja 12 (10-180 hlöä), Auditorio 180 hlöä. Kokoustilojen kapasiteetti yht. n. 400 hlöä. Monitoimitila Panoraama messu- ja näyttelykäyttöön (max 200, istumapaikat 140) Useita ravintoloita, saunaosasto. Viking Grace klo 20:55. Kokoustiloja 11 (6-230 hlöä) Auditorio 230. Kokousosaston kokonaiskapasiteetti yht. n. 400 hlöä. Kuvaa ja ääntä on mahdollista välittää useaan kokoushuoneeseen ja Club Vogueen samanaikaisesti. Useita ravintoloita, Spa osasto. Ryhmille omaa erikoisohjelmaa – kysy lisätietoja.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa