Kaupan ja liikenteen palveluita tarvitaan lisää

Meri-Teijo asettaa odotuksia yrittäjien suuntaan

Matkailun virtaukset muuttuvat. Lomapätkien pituudet lyhenevät, ja ne halutaan täyttää organisoidulla tekemisellä. – Lyhytlomat ovat nouseva juttu. Silloin etäisyyksillä on suuri merkitys, Salon Seudun Kehittämiskeskuksen matkailupäällikkö Maija Pirvola vahvistaa.

Energinen nainen kuvailee työtään verkostojen kutojaksi ja ylläpitäjäksi. Seutukunnan kaksi selkeää vetovoimatekijää alueella ovat Meri-Teijo sekä kulttuuri ja historia. Meri kokosi seudulle kauppiaat, ja synnytti kolme eri ruukkiyhdyskuntaa. Kuninkaantie ja meri olivat merkittävimmät logistiikkaväylät.

Pitkälti mainitulle pohjalle rakentuvat matkailuyritysten tuotteet. – Tuotekehittelyä tehdään yritysryppäittäin kohderyhmän mukaan. Eli millaisia asiakkaita halutaan houkutella, Pirvola kuvailee. Hän mainitsee kysytyimmiksi tuotteiksi business-to-business-matkailun, eri aktiviteetteihin, kuten golfiin perustuvan matkustamisen sekä mökkilomat ja bed&breakfast-majoituksen.

Keskity kohderyhmään

- Asiakkaat ovat vaativia, ja valmiita maksamaan palveluista. Taulu-tv:t ja ajastettavat saunat pitää löytyä. Elämyksistä haetaan puolestaan mummola-meininkiä lapsille. Halkojen hakkaaminen voi olla jo eksoottista, ja omille lapsille halutaan välittää sitä, mitä itse aikanaan on maalla koettu.

Tilastokeskuksen vuoden 2005 tilastojen mukaan alueen matkailun liikevaihto oli tuolloin 30,6 miljoonaa euroa. Toimipaikkoja oli 167, ja henkilöstöä, johon sesonkityövoimaa ei ole laskettu mukaan, 363. Pirvola on iloinen, että yrittäjistä löytyy intoa ja halua investoida ja verkottua. – Patistan keskittymään omaan ydinosaamiseen. Jo nykyiset turvallisuuskriteerit ovat niin tiukat, etteivät kaikki voi hallita kaikkea, vaan esimerkiksi maatilamatkailuyrittäjän kannattaa tehdä hommia yhdessä hevostallin kanssa.

Aktiivisesti kehitystyössä on mukana 70-80 yritystä. Tuotekehitys- ja liiketoimintaosaamishankkeet ovat juuri päättyneet. Pirvola ruotii varsinkin pienten yritysten intoa kopaista vähän kaikkea. – Yrittäjän täytyy tietää, mistä kohderyhmästä saa parhaimman katteen. Kustannuslaskentaa ei aina osata.

Meri-Teijo Perniössä on nytkähtänyt kasvuun. Vapaa-ajan rakentaminen on vilkasta, mutta matkailusektorin kokonaisvaltainen kehittyminen edellyttää palveluyritysten toiminnan laajenemista ja uusien syntyä. – Alueella on tällä hetkellä 18 isoa toimijaa, sellaista ”pikkuruukinpatruunaa”, ja vuoden alussa julkaistuun Master Planiin ovat kehittämiskeskus, kunta ja yrittäjät yhdessä kasanneet linjaukset visioon vuodelle 2015, Pirvola selvittää. Yrittäjiltä odotetaan esimerkiksi lisää vuodepaikkoja kaupalliseen välitykseen.



Matkailupäällikkö Maija Pirvola mainostaa lyhyitä välimatkoja, ja iloitsee valtavasta asiakaspotentiaalista Turku-Tampere-Helsinki- akselilla.

a-ss.

Julkaistu 06/2007        
Painotalo Painola, T. Nieminen Oy

Painotalo Painola, T. Nieminen Oy

Graafinen suunnittelu, Kirjansitomoja, Kirjapaino, Painotaloja, Pakkauspalvelu, Pakkaussuunnittelua, Suunnittelu, Suunnittelutoimistoja

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

Ruissalon Kylpylä

Ruissalon puistotie 640, Turku

www.ruissalospa.fi

Kokoukset, juhlat, tyhy-päivät, majoitus- ja ravintolapalvelut, sauna- ja allasosasto, oheisohjelmat.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa