Kova kilpailu kotimaassa ja maailmalla

Suomalaista kiveä kysytään ja arvostetaan

Kiven suosio sisustusmateriaalina ja julkistilojen koristeena on kasvussa. Erikoisemmillekin kivilaaduille riittää kysyntää tummempien värien tultua muotiin. Suomalainen kivi on suosittu ja arvostettu materiaali, jota käytetään niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Kilpailu alalla on kuitenkin kovaa.



Kiviteollisuudella on vuodelle 2004 hyvät odotukset. Kiven saatavuus on parantunut, mikä heijastuu myös kilpailukyvyn kasvuun. Sisustamisessa kiveä käytetään tänä päivänä paljon etenkin keittiöpinnoissa.



Vuosi 2004 on kiven vuosi. Nimeäminen tapahtuu helmikuussa Turun messu- ja kongressikeskuksessa järjestettävillä Nordic Stone 2004 -messuilla. Messut ovat ensimmäinen pohjoismainen koko kivialan kattava tapahtuma. Paikan päälle tuleekin kivialan ammattilaisia ympäri maailmaa.



Väritrendit vaikuttavat suuresti kiven kysyntään. Jokaisella kivilaadulla on omat perussävynsä, ja yhä useammin materiaalin valintaan vaikuttavat esteettiset seikat.



– Klassista tummanmustaa kiveä käytetään yhä paljon, mutta rinnalle on tullut entistä värikkäämpiä kivilaatuja, Kiviteollisuusliiton puheenjohtaja Heikki Palin toteaa.



Kokonaisprojekteja ja julkisia töitä



Yksittäisten omakotitalojen ja kiinteistöjen lisäksi kivi valitaan yhä useammin myös suurempien asuntokokonaisuuksien sisustusmateriaaliksi. Projektimyynti kokonaisiin kerrostaloihin on jatkuvassa kasvussa.



Kivi soveltuu hyvin myös ulkotilojen ympäristörakentamiseen. Kaupungit ja kunnat käyttävät yhä rohkeammin sävykkäitäkin kivilaatuja teitten varsilla ja puistojen koristelussa.



Suomen vaihtelevassa ja vaativassa ilmastossa kiven säänkestävyys on ensisijaisen tärkeää. Suomalainen kivi onkin tunnettu juuri kovuudestaan ja soveltumisestaan rankkoihin olosuhteisiin.



– Eräs kotimaisen kiven vahvuuksia on jatkuvuus. Asiakas voi kivilaatua valitessaan luottaa siihen, että samaa kiveä on saatavilla vuosia tai vuosikymmeniäkin myöhemmin, Palin selvittää.



Hautakiviin on perinteisesti valittu klassista mustaa tai tummanharmaata kiveä. Kulttuuri on muuttumassa tältä osin, ja yhä useammin myös hautakiveen valitaan sävykkäämpiä kivilaatuja.



– Hautakiven merkitys muistokivenä on kasvamassa. Tämä johtaa persoonallisempiin ratkaisuihin, Palin toteaa.



Maailmalla vastassa epävakaa dollari



Kivialalla vallitsee kova kilpailu Suomessa. Kapasiteettiä on paljon, ja kiviteollisuusliitto onkin pyrkinyt kasvattamaan kokonaismyyntiä markkinoitten tasoittamiseksi.



– Liitto on nimennyt vuoden 2004 kiven vuodeksi. Lisäksi takana on kolmivuotinen kiviteknologiaohjelma, jonka seurauksena Juukaan on perustettu alan tutkimusta ja koulutusta koordinoiva kivikeskus. Tavoitteena on kasvattaa kiven suosiota ja parantaa alan tulevaisuudennäkymiä, Palin kertoo.



Maailmanmarkkinoilla suomalaisella kivellä riittää myös kysyntää. Vientiä on etenkin Eurooppaan ja välillisesti myös Yhdysvaltoihin. Suuri ja kasvava markkina-alue on Kiina.



Yhdysvaltojen dollarin epävakaus vaikeuttaa kuitenkin kilpailua. Vahvan euron johdosta hintakilpailu on tällä hetkellä haastavaa.



Pitkäjänteisellä alalla Suomalaisen kiven lujuutta ja jatkuvuutta pidetään arvossa.



– Menipä minne tahansa maailman metropoliin, niin todennäköisesti törmää suomalaiseen kiveen ympäristörakentamisessa tai arvokkaissa sisustusratkaisuissa, Heikki Palin tiivistää.



[119_heikkipalin1.jpg]



Heikki Palinin mukaan suomalaisen kiven kilpailuvaltteja ovat lujuus ja jatkuvuus.

MIKKO MENTULA

Julkaistu 01/2004        
Painotalo Painola, T. Nieminen Oy

Painotalo Painola, T. Nieminen Oy

Graafinen suunnittelu, Kirjansitomoja, Kirjapaino, Painotaloja, Pakkauspalvelu, Pakkaussuunnittelua, Suunnittelu, Suunnittelutoimistoja

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

Ravintola Prego

Uimahallintie 2, Kaarina

www.ravintolaprego.fi

KP 60 + 25, R 80, myös kokous-ja catering -palvelut.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa