HyTest laajentaa IP-portfoliotaan
Kuluneen puolivuotiskauden aikana HyTest Oy on jättänyt kolme merkittävää patenttihakemusta. Ne käsittelevät 1) uudenlaista lähestymistapaa epästabiilien antigeenien mittaamiseen perinteisellä immunologisella menetelmällä, 2) BNP testien stabiileja standardeja ja 3) immunologisia menetelmiä, vasta-aineita ja standardeja NT-proBNP:lle ja BNP:lle. Keksinnöillä voi olla suurta merkitystä sydämen vajaatoiminnan diagnosoinnin sekä sen kliinisen hoidon kannalta. Näihin patenttihakemuksiin kohdistuu jo nyt suurta mielenkiintoa kansainvälisen diagnostiikkateollisuuden keskuudessa. Tulevaisuuteen kohdistuu myös merkittäviä taloudellisia odotuksia.
HyTestin liikevaihto huhtikuun lopussa päättyneellä puolivuotiskaudella oli budjetoitu 2,9 miljoonaa euroa. Aikaisemmilta vuosilta tuttu voimakas liikevaihdon kasvu on kyseisellä ajanjaksolla kuitenkin hidastunut pitkälti dollarin kurssiheikentymisen myötä. HyTestin kannattavuus on silti pysynyt erinomaisella tasolla huolimatta jatkuvista voimakkaista panostuksista tutkimukseen ja tuotekehitykseen, laadunvalvontaan sekä markkinoinnin tehostamiseen. Tästä on hyvänä osoituksena korkea liikevoittoprosentti: 30.3 %.
Viennin osuus myynnistä oli 97 %. Suurin yksittäinen markkina-alue on edelleen Yhdysvallat 46 %:n osuudella myynnistä. Muita tärkeitä markkina-alueita ovat EU-maat (Saksa 10 %, UK 8 % ja Ranska 5 %) sekä Aasia (Japani 9 % ja Korea 4 %).
HyTest on yksi maailman johtavista yrityksistä alallaan. HyTest valmistaa monoklonaalisia vasta-aineita sekä antigeenejä diagnostiikkateollisuuden raaka-aineiksi, pääasiassa erilaisten laboratoriotestien avainkomponenteiksi. Yritys on saavuttanut kansainvälisen markkinajohtajan aseman tiettyjen immunologisten reagenssien, kuten sydänmerkkiaineiden ja influenssareagenssien valmistajana. HyTestillä on laaja valikoima korkealaatuisia tuotteita ja jatkuva tuotekehitys varmistaa tuotevalikoiman uudistumisen. Sitoutumalla maailmanlaajuiseen asiakaspalveluun HyTest on menestynyt dynaamisessa ja vaativassa toimintaympäristössään. HyTestin ensisijaisia asiakkaita ovat diagnostiikka-alan yritykset ja kansainväliset tutkimusryhmät.