Yrittäjät kaipaavat lisää tietoa sähköisen kaupan hyödyntämisestä ja mobiiliviestinnästä
Sähköinen viestintä ja siihen liittyvät mahdollisuudet kiinnostavat ihmisiä. Sen teho ja tarpeellisuus tunnustetaan, mutta aina ei tiedetä, mistä alkaa tai mitä ottaa huomioon.
Lännen Puhelin Oy:n Liiketoiminta teki kyselyn sähköisen viestinnän käyttötottumuksista ja suunnitelmista. Kyselyyn saatiin runsaat sata vastausta, joiden perusteella voidaan todeta, että laajakaista on jo yleisesti käytössä ja sähköpostia käytetään ahkerasti. Vastaajista lähes puolet oli ostanut verkkokaupasta tuotteita, mutta verkkokaupan kautta myyntiä harrasti harvempi. ”Kotisivujakin on, mutta osataanko niistä ottaa kaikki hyöty irti”, pohtii tutkimuksen tuloksia asiakkuuspäällikkö Mikko Ruoho Lännen Puhelin Oy: n Liiketoiminnasta.
Tehtyyn kyselyyn liittyi myös kilpailu, jonka palkintona oli uutuuspuhelin Nokia N95. Onnetar suosi kuntosaliyrittäjä Petri Mäkelää Gym & Fitness Centeristä Salosta. Palkintotuote antaa nyt mahdollisuudet paljon laajempaankin mobiililaitteen hyödyntämiseen - tähän asti Mäkelä kun on keskittynyt puhelin-tekstiviesti-kalenteri –käyttöön. Nettisivuille Mäkelä puolestaan toivoo aina selkeyttä ja sitä, että tarvittava tieto on helposti löydettävissä. ”Siihen olemme meidänkin sivuillamme pyrkineet”, Mäkelä toteaa. ”Miten sivuja sitten voitaisiin vielä enemmän hyödyntää mm. markkinoinnissa? Sitä voisi pohtia”, sanoo Mäkelä ja jatkaa vielä että koulutus maanläheisellä selkokielellä näihin sähköisen viestinnän asioihin olisi varmasti paikallaan.
Yhteyspäällikkö Riitta Hämäläinen Varsinais-Suomen Yrittäjistä toteaa, että näihin vinkkeihin on syytä tarttua. Yrittäjät ovat erityisesti kiinnostuneita kotisivuista, verkkokaupasta ja sen hyödyntämisestä markkinoinnissa. He ovat myös halukkaita käyttämään etätyöyhteyksiä. ”Näiden vastausten perusteella lähdimme heti yhdessä suunnittelemaan syksylle koulutustilaisuutta, jossa nimenomaan näitä asioita tuodaan esille”.
![]() |
Tehdyn kyselyn perusteella lähdettiin heti pohtimaan jäsenille suunnattua koulutusta juuri niistä aiheista, jotka nousivat kyselystä esille. Palaverissa pohdittiin mm. kysymyksiä ”miten saat asiakkaat käymään nettisivuillani?”, ”miten sivuni olisivat mahdollisimman helppokäyttöiset ja asiakasystävälliset?”, entä ”miten voisin hyödyntää etätyötä toimessani” ja ”miltä lähitulevaisuus näyttää sähköisen viestinnän kannalta?” Näihin kysymyksiin saadaan vastauksia koulutustilaisuudessa 3.11.2007. Koulutusta suunnittelemassa kuvassa vas. toimitusjohtaja Sirpa Uusitalo Mainostoimisto SST:stä, yhteyspäällikkö Riitta Hämäläinen Varsinais-Suomen Yrittäjistä, asiakkuuspäällikkö Mikko Ruoho ja yhteyspäällikkö Matti Loutti Lännen Puhelimesta. |