Lähtökohtana arjen todellisuus
Jo pitkään on väitetty, että tieto- ja viestintätekniikka tulee muuttamaan maailmaa vielä yhtä paljon kuin sähkö aikoinaan. Kun kuuntelee Elisa yritysasiakkaat-yksikön johtaja Asko Känsälää, siihen on varsin helppo uskoa. Känsälä oli toukokuussa Turussa kertomassa siitä, millaisia mahdollisuuksia uudet viestintäpalvelut avaavat suomalaisille yrityksille – ainakin Elisan mielestä.
- Tietotyön prosessit ovat vasta muuttumassa, jotta siitä syntyisi tuottavuutta, arjessa täytyy tapahtua muutoksia. Uudet viestintäratkaisut tulevat olemaan tärkeässä roolissa ja ne tehostavat yritysten liiketoimintaa, Känsälä väittää. – Tuottavuus on viestintää. Jo nyt 96 prosenttia kaikesta tiedosta on heti digitaalisessa muodossa.
Uudet viestintäratkaisut voivat olla ihan yksinkertaisia oivalluksia, joihin käytetään uusinta tekniikkaa. Asko Känsälä kertoi käytännön esimerkin tällaisesta uudenlaisesta tiedon soveltamisesta. – Vianorilla oli ongelma, joka toistui joka kevät ja syksy renkaidenvaihtoaikaan: asiakkaat joutuivat jonottamaan renkaidenvaihtoon ja työt ruuhkautuivat. Elisassa kehitettiin ratkaisu älytekstiviestistä. Kaikille Vianorin asiakkaille lähti ajoissa tekstiviesti, jossa oli ehdotus renkaanvaihtoajasta. Asiakkaan ei tarvinnut muuta kuin hyväksyä se, ja hän oli nätisti jonossa. Tekstiviesteihin ihmiset kun vastaavat yleensä heti. - Se, joka arvaa kuluttajan tarpeet parhaiten, tulee olemaan voittaja, Känsälä tiivistää.
Elisa ennakoi tilannetta mm. viime vuonna käynnistämällään Arjen käytännöt – tutkimushankkeella. Tarkoituksena oli saada asiakkaiden arkitodellisuudesta reaaliaikeinen kuva sekä uusia ajatuksia ja ideoita, jonka pohjalta Elisassa voitaisiin lähteä kehittämään uusia palveluita.
![]() |
Asko Känsälän mukaan uudet viestintäratkaisut voivat olla ihan yksinkertaisia oivalluksia. |