Ryhmä valjastaa moninaiset taitonsa asiakkaiden hyödynnettäväksi

Ars Kamoon pyydystää käyttöösi auringon ja kuun

Kun tradenomi, tietoliikenneinsinööri, datanomi, muotoilija ja miltei valmis restonomi lyövät hynttyyt yhteen, syntyy yllätyksellinen markkinointiyritys. Porukan tutustutti toisiinsa yhteinen opiskeluvuosi Turun aikuiskoulutuskeskuksessa. Kirjavan kokemuspohjan ja lavean ikähaitarin liimaa toisiinsa hinku luoda asiakkaille myyviä elementtejä, ja ansaita leipä itsenäisenä yrittäjänä.

Parilla jäsenellä on toiminimi-kokemusta. Isot taivaankappaleet reippaasti yhdistävä nimi, Ars Kamoon, on Ari Parkkilan aivoituksia. – Siinä on Ying-Yangia mukana, mies esittelee.

Kas asiakas rokkaa

"Ulkoasulla ja mainonnalla luodaan tärkeitä ensivaikutelmia ja mielikuvia", toteaa Ars Kamoon Oy. Mainostoimistonimitystä ryhmä välttelee. – Ne genret eivät ole kovin erikoisia. Me ei viljellä semmoista hypetystä, Parkkila toteaa maltillisesti. Mies puhuu vähän mutta asiaa. Hanna Auranen ja Linda Halenius pyörittävät sanoja enemmän, mutta Parkkila sanoo viimeisen.

Opiskelun päätyttyä ilmassa roikkui odotus yhteisen jutun aloittamisesta. Ainekset olivat kasassa, asiakas hakusessa. Liiketoimintasuunnitelma on päässyt paperille saakka. – Potkurista saatiin apua yrityksen perustamiseen, ja he patistivat meitä tarkentamaan potentiaalista asiakasta, Auranen kertoo. Hänelle delegoituvat osakeyhtiön paperityöt ja pankkiasiat. Potentiaalisia asiakkaita ovat yritykset, joilla ei vielä ole markkinointia. Rock-piireihin kontaktit on luotu, ja Kilpi-yhtyeelle tehty töitä. Aura Audio Oy:n verkkosivut ovat Parkkilan rakentamat.

Matala kynnys, mielikuvat korkealla

Koulutuksessa ei yrittämistä liiemmin hehkutettu. – Freelance-meininki oli enemmän esillä. Koulussa tehtiin kyllä oikeita projekteja, Auranen ja Halenius mainitsevat. - Mutta Antti ja minä

olemme suorittaneet Tuakk:n yrittäjävalmennuksen, josta on

ollut apua. Koulu oli iso aloituspotku meidän yritystoimintamme syntymiseen, vaikka meidät yhdistävä koulutus ei siihen tähdännytkään, Auranen lisää.

Ryhmän mielestä markkinoinnista tehdään hankalaa ja kallista. Alan kova kilpailu tunnustetaan. Kokemattomuus käännetään eduksi: rasittavia maneereita ei ole syntynyt. Erilaisuus on Ars Kamoonin oma myyntiargumentti.

- Meille on matala kynnys tulla. Me rakennetaan mielellään asiakkaalle koko paletti hänen tarpeistaan lähtien ja yhdessä keskustellen, Auranen muotoilee. – Työnjako pelaa. Meitä kiinnostaa eri asiat, ja jokainen on oman alansa osaaja, Halenius jatkaa. Hänelle lankeaa graafinen suunnittelu. Parkkila on nimetty yleismies Jantuseksi, ja hallitsee käytännössä IT-asiat. Antti Vaalikivi ansioituu logojen suunnittelijana ollen tarkka viilaaja. Ville Palmulla on web-osaamista, ja mies opiskelee matkailualaa.

Työpanoksen myyntitaidoissa hiomista

Ars Kamoon ei vielä anna elantoa, mutta tavoitteet on asetettu. Seuraava ponnistus on investoida ohjelmistoihin ja toimitiloihin. Viiden vuoden tähtäimellä sopimusasiakkaat mahdollistavat kaikkien viiden työllistymisen yrityksessä. – Ryhmässä on dynamiikkaa, joka näkyy asiakkaalle. Siitä nousee toimivat palikat asiakkaan markkinointitarpeisiin, ryhmä tähdentää.

Opettaja Harri Ranta Turun Aikuiskoulutuskeskuksesta kertoo audiovisuaalisen viestinnän koulutukseen olevan paljon hakijoita. Karsintaa tehdään, ja valmistuneista noin 70 prosenttia työllistyy alalle. Kolmisenkymmentä prosenttia aloittaa työskentelyn freelancerina.

- Yrittäjiksi lähtee noin 5-10 prosenttia, itsekin freenä osin työskentelevä Ranta arvioi.

Ranta haluaa painottaa myyntitaitojen tärkeyttä. – Suomalaisten on vaikea myydä työpanostaan. Töitä havitellessa esiintymisvarmuus ja myyntitaidot korostuvat. Työn hinnoittelu on tärkeää ja sopimuskäytäntöjen huolellinen hiominen. Sopimukset kuntoon ja valmiiksi ennen prosessin aloittamista! Se on selkeintä ja antaa työrauhan niin tekijälle kuin asiakkaalle.

Koulutuksessa yrittäjyys integroidaan käytännön töihin. Oppilaitos tarjoaa myös avointa yrittäjävalmennusta.



Hanna Auranen (vas.), Linda Halenius ja Ari Parkkila Ars Kamoonista eivät nimestä huolimatta tähyile kuuta taivaalta vaan sopimusasiakkaita.

anna-silja.suutarinen@y-lehti.fi

Julkaistu 09/2007        
SelinSelin

SelinSelin

Coaching, Esimiesvalmennus, Konsultointi, Koulutuspalveluja, Laatujärjestelmät, Liikkeenjohdon konsultointi, Myyntivalmennus, Yrityspalveluja

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

Kultaranta Resort Oy

Särkänsalmentie 178, Naantali

www.kultarantaresort.fi

Kokoukset, yritystilaisuudet, juhlat, aktiviteetit, majoitus. Kaikki samasta paikasta isommallekin ryhmälle.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa