Bensaa myydään markkinataisteluhinnoilla
Irakin sodan kuviteltiin nostavan polttoaineiden hintoja ja kaikki mahdolliset varastot hamstrattiin hyvissä ajoin täyteen. Hinta ei noussutkaan ja autoilija sai ajopelinsä tankattua odotettua aiempaa halvemmalla. Helmikuun alussa bensan hinta oli noin 1,05 euroa litralta. Hinnan pitäisi olla ainakin 1,15 jotta kauppiaallekin jäisi bensan myynnistä asiallinen korvaus, huoltamoyrittäjä Timo Aaltonen sanoo.
Turun seudulla on kuutisenkymmentä polttoaineen jakelupistettä. Näistä kasvava osa ovat kylmäasemat, joilta polttoainetta voi ostaa automaatista. Yrittäjävetoisten huoltoasemien määrä on laskenut myös siksi, että öljy-yhtiöt ovat ottaneet huoltoasemia omaan hallintaansa. Yksi asemanhoitaja voi vastata neljästä-viidestä asemasta. Varsinaisia huoltoasemia, joilta bensan ja elintarvikkeiden lisäksi saa myös auton huoltoa ja korjausta, on enää kourallinen. Aaltosen Teboil Aaltonen on yksi niistä.
- Palvelun tarve on erittäin suuri. Palvelukonseptilla pärjää yhä, tuotto on vain otettava monista pienistä lähteistä. Tottakai meillekin mieluisin asiakas on se, joka tankkaa auton eikä vain tarkistuta ilmanpaineita. Kanta-asiakkuus on asiakkaalle varmasti edullisin vaihtoehto, Aaltonen sanoo.
Alan koulutuspaikkoja liian vähän
Korjauspalvelun ylläpito vaatii huoltamoyrittäjältä suuria investointeja. Autoon tullutta vikaa ei enää pysty paikallistamaan konepeltiä nostamalla, jokainen merkki tarvitsee omat vianmäärityslaitteensa. Laitteiden käyttö sekä auton korjaaminen vaativat jatkuvaa kouluttautumista.
Timo Aaltonen on huolissaan työvoiman saatavuudesta palveleviin huoltamoihin. Alalla olisi työpaikkoja, mutta kouluista valmistuu liian vähän työvoimaa.
- Viimeisen viiden vuoden aikana autokorjaamoihin Suomessa on palkattu viisi tuhatta uutta työntekijää. Kouluista valmistuvat työllistyvät saman tien ja silti alalla tarvitaan lisää väkeä. Nyt kaivattaisiin kipeästi lisää koulutusta, Timo Aaltonen sanoo. Paras tie alan ammattilaiseksi on hänen mielestään oppisopimus. Omallekin huoltamolle tullaan tänä vuonna ottamaan oppisopimusopiskelija, jos sopiva löytyy.
Suomen Teboil-kauppiaiden yhdistyksen puheenjohtaja Timo Aaltonen aloitti huoltamoyrittäjänä 1966. Huoltoaseman jatkuvuus on turvattu, sillä oma poika, Marko Aaltonen tuli yrityksen toimitusjohtajaksi jo 1989. Yhtä onnellisesti asiat eivät ole läheskään kaikilla vanhenevilla huoltamoyrittäjillä.
- Nuorelle yrittäjälle huoltoasema on suuri investointi. Toivon silti, että palvelevat huoltoasemat eivät kokonaan häviäisi Suomesta.
PIRKKO VARJO