Korkeakoulujen asiantuntemus valjastetaan elinkeinoelämän käyttöön
Yrityksillä on paljon tarpeita, joihin apu voi löytyä opiskelumaailmasta. Turun ammattikorkeakoulun tietoliikenteen ja sähköisen kaupan tulosalue käynnisti yhdessä Tallinnan yliopiston informaation tutkimuslaitoksen kanssa vuoden alussa kehittämishankkeen. Tarkoitus on tuotteistaa korkeakoulujen asiantuntemus pk-yritysten käyttöön.
Tyhjästä ei tarvitse nyhjäistä, sillä Tallinnassa malli jo toimii. Samaa mallia sovelletaan tänne. - Verkkosivustoa rakennetaan, ja tieto tarjottavista palveluista asetetaan selkeinä paketteina esille hintatietoineen. Me saamme samalla tietoa, mitä palveluita yrittäjät hakevat, ja osaamme vastata tarpeeseen paremmin, palveluvastaava, projektipäällikkö Maria Leivo selvittää.
Yhteydenotto verkon kautta
Yrittäjä voi hakea verkosta ratkaisua esimerkiksi tietoverkon toimivuuteen, Exelin käyttöön tai etsiä markkinointisuunnitelman tekijää. – Potkurin ja Yritysharava-kyselyn kautta meille on selvinnyt, että yrittäjät itse toivovat yhteydenoton tapahtuvat verkon kautta, Leivo huomauttaa. Se, miten yrittäjä verkkosivut löytää, on haaste ja mietinnän alla.
Verkkopalvelu tulee keskittymään ensin tietoliikenteen ja sähköisen kaupan tulosalueeseen. Myöhemmin se laajenee muihin AMK:n tulosalueisiin, ja mahdollisesti ajan kanssa alueellisen palvelutarjonnan mukaan. Sivut on tarkoitus saada avattua tammikuussa 2008. – Opiskelijat ovat työskennelleet ahkerasti koko kesän, Leivo toteaa.
Yrittäjien ongelmia tulevat ratkomaan opiskelijat asiantuntijaopettajan valvomina. Palvelun hinta muodostuu luonnollisesti alhaisemmaksi kuin vastaavissa yrityksissä. Leivo näkee palvelukuviossa lukuisia hyviä puolia. – Yrittäjät saavat palvelun halvemmalla, toimintaan osallistuvat opiskelijat ovat motivoituneempia ja valmistuvat nopeammin, pk-yritysten toiminta kehittyy resurssien vapautuessa omaan yrittämiseen, ja meiltä valmistuu ammattitaitoisempia, käytännönläheisiä ammattilaisia.
![]() |
Tero Ilenius (vas.) ja Mika Vilpo ratkovat koululla toimivassa Microsoftin ohjelmistotukikeskuksessa oppilaitosten ongelmia. Maria Leivo kertoo heidän ja muiden opiskelijoiden työskennelleen keskuksessa ahkerasti koko kesän. |
a-ss.