Kännykkä on muuttanut työnkuvaa ratkaisevasti

KTK kaipaa lisää nuoria yrittäjiä toimintaan

Raision-Naantalin KTK Oy on harjoittanut kuljetuskeskustoimintaa osakeyhtiönä vuodesta 1971 alkaen. Osakkaita on 79, joista viitisenkymmentä osallistuu aktiiviseen liikenteen harjoittamiseen. Kalustoon kuuluu 80 ajoneuvoa.

Suurin osa on yhden auton yrittäjiä. Ikääntyminen nakertaa yrittäjäpohjaa, ja toimitusjohtaja Esko Närvänen kutsuu nuorempia mukaan. – Nuoremmille sukupolville on ominaista toimia itsenäisesti. Hintakilpailu on nykyään kovaa, ja yrittäjien päivät väistämättä venähtävät pitkiksi. Moni haluaa topata kahdeksaan tuntiin, ja etsii säännöllisyyttä elämäänsä, Närvänen arvioi.

KTK välittää kuljetustehtävät autoilijoille sekä hoitaa markkinointia ja laskutusta. Yrittäjä voi keskittyä työntekoon. Touko-marraskuu on vilkkainta aikaa talvikauden jäädessä hiljaisemmaksi. Maansiirto- ja asfalttikuljetusten osuus on runsaat 50 prosenttia, teollisuuden raaka-aine- ja tuotekuljetukset noin 35, ja loput ovat lähinnä jakelukuljetuksia. Liikevaihto noussee tänä vuonna kolmeen miljoonaan euroon.

Palvelua odotetaan nopeasti

Simo Turklin on KTK-konkari. St-Trans Oy:llä on neljä kuorma-autoa. Omat pojat jatkavat autoilua jo neljännessä polvessa. Simo Turklin väittää jo jäähdyttelevänsä itse jakeluauton ratin takana liki kuuden miljoonan työkilometrin jälkeen.

Hieman yllättäen Närvänen ja Turklin mainitsevat kännykän muuttaneen työnkuvaa miltei eniten vuosien varrella. – Kännykkä söi ennakoinnin jalon taidon. Palvelu halutaan ja oletetaan saatavan nykyään heti. Usein odotukseen pystytäänkin vastaamaan joustamalla ja venymällä, Turklin toteaa ja muistelee, miten ennen tilausta odotellessa pelattiin korttia porukalla KTK:n pihalla taukokopissa.

KTK palvelee suurimmaksi osaksi paikallisia yrityksiä ja yksityisiä asiakkaita. – Asiakkaan ehdoilla mennään, se on toiminnan jatkuvuuden ehdoton edellytys, Närvänen korostaa. Hän hoitaa muun muassa ajojärjestelyjä, jota tekevät kyllä toimiston kaikki kolme toimihenkilöä.

Miehet toteavat yhdestä suusta kuljetusalan olevan valvotuimpia toimialoja. Suomen tilanne on EU:n ytimeen nähden erilainen. Närvänen pelkää EU:n sanelevan toiminnan ehtoja liikaa. Mahdollinen tuleva kiristyvä työaikalaki koskee myös yrittäjiä, ja veisi Närväsen ja Turklinin näkemyksen mukaan yrittämisen mahdollisuuden.

Kustannukset kirivät hintojen edellä

- EU:n lainsäädäntö voi aiheuttaa yllätyksiä. Uhka on myös dieselveron meille epäsuotuisa kehitys. Korotusta ei aina saa suoraan hintoihin vaan se käytännössä syö yrittäjän tulosta. Haasteen tarjoaa tietoliikenneyhteiskunta ja globalisoituminen. Se syö pieniä yrittäjiä. Siihen haemme vastalääkettä esimerkiksi taloushallintoyhteistyöstä Rauman KTK:n kanssa. Verkottuminen on toimintamme eräs periaate, Närvänen selvittää.

Jos ovat kännykät pienentyneet, niin kalusto on kasvanut kapasiteettia lisäten. Närvänen kertaa maansiirtojen osuuden kasvaneen reippaasti lisääntyneen rakentamisen myötä. EU:n kummittelusta huolimatta usko KTK:n joukkovoimaan ja ammattitaitoon ei horju. Sitä tukee Turklinin, hallituksen jäsenen, kokemukseen perustuva toteamus halusta palvella luotettavasti ja hyvin. Se synnyttää monikymmenvuotisia asiakassuhteita.

- Kumipyörät eivät Suomesta häviä. Jo teollisuuden pyörien päällä makaavat varastot edellyttävät jatkuvuutta, Närvänen ja Turklin painottavat. –a-ss.


Yrittäjä Simo Turklin pui usein KTK:n asioita toimitusjohtaja Esko Närväsen kanssa. KTK:n yhteydessä toimii myös lounaskahvila, moottoripyöräkorjaamo ja D-asema tankkaajille.


Julkaistu 11/2007        
J&T Pajunen

J&T Pajunen

Kuljetusliikenne, Kuljetuspalveluja

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

Ravintola Prego

Uimahallintie 2, Kaarina

www.ravintolaprego.fi

KP 60 + 25, R 80, myös kokous-ja catering -palvelut.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa