Erikoisalana erikoiskuljetukset
- Isot, vaativat ja erikoiset.
Näin Mika Vahtera kuvaa kuljetuksia, joita hänen ja Timo Ylitalon 2001 perustama KuljetusyhtymäYlitalo & Vahtera liikuttaa.
Timo Ylitalo on sukutilan isäntä Paattisilta. Kuljetusyhtymän varikko toimii vuodesta 1748 suvun hallussa olleen tilan mailla. Traktorien ja puimurien ohella pihapiirissä liikkuu nyt kuljetus- sekä aurauskalustoa. Kuljetuksia hoidetaan seitsemällä omalla autolla, minkä lisäksi ruuhka-aikoina käytetään alihankkijoita.
- Suuri osa toimintaamme on maanrakentajien koneiden kuljettaminen. Yleensä hoidamme kuljetukset yksin, eli yrittäjien ei tarvitse itse olla paikalla. Teemme paljon töitä myös satamaoperaattoreille ja huolintaliikkeille, Mika Vahtera kertoo.
Vahtera on työskennellyt aikaisemmin rekkakuskina. Kymmenen vuotta hän ajoi kotimaan kuljetusten lisäksi rahtia muun muassa Hollantiin ja Venäjälle.
- Nyt operoidaan eniten lähialueilla, mutta olemme valmiita lähtemään tarvittaessa myös ulkomaille.
Timo Ylitalo harjoittaa maatalous- ja lumiurakointia kahdeksalla traktorilla ja kahdella pyöräkuormaajalla.
Kuljetusyhtymä työllistää 10-12 vakituista kuljettajaa.
- Meillä on myös hyvä alihankkijaverkosto, johon kuuluu pääasiassa maatilojen isäntiä. Heille talvinen lumenauraus sopii hyvin, Ylitalo kertoo.
Tulevaisuus näyttää kuljetusyrittäjien mielestä kohtalaisen hyvältä. Miinuksena on kuitenkin jatkuva polttoaineen hinnan nousu ja tulevaisuudessa uhkaava kuljettajapula. Nuoria ala ei enää kiinnosta, mikä Vahteran mielestä on todella huolestuttavaa.
- Olemme vähän kuin taksiyrittäjiä, keikalle on lähdettävä heti. Kuljetukset sovitaan yksi kerrallaan ja kun ei ole sitoutunut pitkiin sopimuksiin, voi hinnatkin neuvotella asianmukaisiksi. Tietysti luotettavuus on kaiken toiminnan perusta, yrittäjät toteavat. -pv.
![]() |
Aurauskalusto on valmiina ensimmäisiin lumipyryihin. Mika Vahteraa (oik.) ja Timo Ylitaloa tulevat kelit eivät pelota, vaikka kuljetuskohteet ovat usein suuria ja hankalissa paikoissa. |