Markkinointi ei ole kulu vaan investointi
- Miten joku voi vielä sanoa, että markkinointi on yritykselle vain kulu? Jos yritys tosiaan näkee asian noin, koko yrityksen olemassaolo on vaakalaudalla. Tosin ongelma voikin olla siinä, ettei aina tiedetä, mitä markkinointi oikeasti on, professori Leila Hurmerinta Turun kauppakorkeakoulusta sanoo.
Joiltakin markkinointi onnistuu huomaamatta. Asiakkaista huolehditaan hyvin, tuote on kunnossa, oma ainutlaatuisuus on oivallettu ja sitä tuodaan kärsivällisesti ja johdonmukaisesti esiin.
- Ainutlaatuisuutta kun voidaan löytää niin monesta asiasta. Esimerkiksi Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan markkinointi on oivallista ja se on johtanut hyviin tuloksiin. He myyvät kuitenkin limonadia ja siideriä kuten monet muutkin. Olennaista on löytää se jokin, oma juttu, jolla erotutaan ja josta yritys tunnetaan. Esimerkkitapauksessa se on mm. nostalgiaan pohjautuva markkinointi, professori sanoo.
Markkinointi on kiinteä osa yrityksen toimintaa, ja sillä on tärkeä rooli yrityksen kannalta ratkaisevissa päätöksentekotilanteissa, on kyse sitten yrityksen perustamisesta, markkinoiden laajentamisesta tai tuotteiden ja palveluiden kehittämisestä. Markkinointi on myös osa yrityksen jokapäiväistä elämää. Markkinoinnin toteuttamista ja tuloksia pitää myös seurata.
- Se ei saa olla vain reagoimista johonkin, eteen tulevien tilanteiden mukaan toimimista. Kaikelle toiminnalle voidaan antaa tavoitteet. Vain näin voidaan seurata markkinointipanostusten eli -investoinnin tuottavuutta.
Tänä päivänä on yleistä, että asiakkaat otetaan mukaan yrityksen ja sen tuotteiden kehittämiseen. Palautekyselyt, kilpailut, toistuvat tapahtumat ja kanta-asiakasjärjestelmät sitouttavat ihmisiä tietyn yrityksen asiakkaiksi.
- Ihmiset myös rakastavat tarinoita ja maksavat elämyksistä. Yritys, joka voi kertoa elävästi historiastaan on houkuttelevampi kuin yritys ilman tarinaa, Hurmerinta sanoo.-pv.
![]() |
Tehokas markkinointi on hyvin suunniteltua ja pitkäjänteistä asiakassuhteiden hoitamista, professori Leila Hurmerinta sanoo. |