Juuso Enala uskoo markkinoinnissa perinteisiin keinoihin ja pitkäjänteisyyteen

Kirje avataan aina

Käsin kirjoitettu, henkilökohtainen kirje voi olla tehokkain tapa mainostaa, toimitusjohtaja Juuso Enala mainostoimisto Zeelandista sanoo. Hän itse kirjoittaa joka päivä kirjeitä ja postikortteja asiakkailleen, myös matkoilta.

- Millään tekniikoilla ei silti tulla autuaaksi, jos tuote ei ole hyvä. Markkinoinnin ensimmäinen askel onkin selvittää, missä minun yritykseni on ainutlaatuinen? Sen jälkeen tätä ainutlaatuisuutta lähdetään vahvistamaan, Enala sanoo.

Tehokas markkinointi on pitkäjänteistä puuhaa. Enala ei ymmärrä esimerkiksi ravintoloiden tarvetta uusia ilmeitään joka toinen vuosi. Hän vetää Fazerin esimerkiksi hyvästä brändinluojasta, joka toistamalla samaa sanomaa sata vuotta on totisesti iskostanut viestinsä ihmisten mieliin.

- Markkinoinnissa kannattaa lähteä liikkeelle pienin askelin. Onhan meillä esimerkkejä yrityksistä, jotka ovat ensi töikseen pystyttäneet valtavat mainoskampanjat, mutta toimintaa ei ole juuri nimeksikään. Koko maailmaa ei voi valloittaa kerralla: aloita pienin askelin ja odota asiakaspalautetta. Markkinointi on kestävyyslaji.

Mitä perheellesi kuuluu?

- Olen äärimmäisen imarreltu, kun tuttu autokauppias soittaa ja pyytää käymään. Hän muistaa paitsi autoni iän, myös sen, miten vanhoja minun poikani ovat. Ei se mitään, vaikka hän on katsonut tämän jostain kortistostaan, silti se vetoaa ja tunnen itseni tärkeäksi. Jos sama mies lähestyisi minua sähköpostilla, se vain harmittaisi, Enala havainnollistaa henkilökohtaisen markkinoinnin tehoa. Hän uskoo, että kolmekymmentä käsin kirjoitettua postikorttia tuo saman tehon kuin kymmenentuhatta suoramarkkinointikirjettä.

Juuso Enalalla on varaa kyseenalaistaa megapöyhkeät mainoskampanjat ja muu mainosmaailman glitterglatteri. Yli 70 ihmistä työllistävä Zeeland on kasvanut vauhdilla ja saanut huippuarvioita asiakaspalvelustaan ja tehokkuudestaan. Zeeland Society Oy:n kuuluvat mainostoimisto Zeeland, designtoimisto Deeland, Venäjän markkinointiin keskittynyt Zeeland East, viestintätoimisto Text 100 Conexio ja digitaalinen markkinointitoimisto A4 Media. Marraskuussa yhtiö osti sijoitusyhtiö Mediatonic Oyj:n. Vuoden vaihteessa yritys muuttuu julkiseksi osakeyhtiöksi.

- Meillä on yrityksessä hyvä henki ja ihmisille annetaan vastuuta ja vapautta tehdä sitä, missä ovat hyviä. Yksi tärkeä juttu on sekin, että täällä ei vietetä iltoja. Töistä lähdetään ajoissa ja vapaa-aika on tarkoitettu perheelle, Enala kertoo.


Mikään markkinointikikkailu ei voita henkilökohtaista kontaktia asiakkaaseen, 20 vuotta mainosalalla ollut Juuso Enala sanoo.

pirkko.varjo@y-lehti.fi

Julkaistu 12/2007        
Turun Timanttisahaus Oy

Turun Timanttisahaus Oy

Timanttiporaus, Timanttisahaus

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

Kultaranta Resort Oy

Särkänsalmentie 178, Naantali

www.kultarantaresort.fi

Kokoukset, yritystilaisuudet, juhlat, aktiviteetit, majoitus. Kaikki samasta paikasta isommallekin ryhmälle.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa