Markkinointi on haastavaa verkossa pienelle yritykselle

T-paita –bisnes onnistuu netissäkin

Kaarinan Piispanristillä, pienessä toimistohotellin huoneessa toimii eräs omalla tavallaan melko tyypillinenkin verkkokauppa. Ribben Ky on yhden miehen yritys, joka on erikoistunut vaatteiden nettimyyntiin. Yrityksen nettisivut avautuvat osoitteessa www.t-paidat.fi. – Kun huomasin, että tämä osoite oli vielä pari vuotta sitten vapaana, niin pakkohan se oli ottaa! Nimestä huolimatta valikoimassa on paljon muutakin kuin t-paitoja, esimerkiksi huppareita, puseroita, fleecejä, kauluspaitoja, kangaskasseja ym., toteaa yrityksen omistaja Risto Kiikko.

Kiikko osti vuonna 1995 seripainon eläkkeelle jäävältä yrittäjältä. Yritys on periaatteessa sama, mutta sen alkuperäinen toiminta jäi lopullisesti pois viime vuoden vaihteessa. – Tämä vaatemyynti alkoi kasvaa tässä sivussa pikkuhiljaa, Kiikko kertoo. Nettisivut hän teki aluksi itse kansalaisopiston kurssin ja itsenäisen html-opiskelun tuloksena. Ainoastaan verkkokauppaohjelman hän on hankkinut muualta. - Nykyisen sivun pohjana on ostettu verkkokauppaohjelma, jotta sain sivuille ostoskori-systeemin, huomauttaa Kiikko.

Vaikka kaupat tuntuvat olevan pullollaan erilaisia paitoja, löytyy niille vielä markkinoita netistäkin. – On oikeastaan vaikea löytää tiettyä yksiväristä ja oikean kokoista paitaa kaupasta. Minulta tilaamalla voi valita noin 300 mallista plus eri värit ja koot. Toimitusaika on noin viikko – riippuen maahantuojien varastoista. Tärkein tuoteryhmä on Fruit of the Loom –paidat. Niitä ihmisillä on mainospaitoina ja silloin usein herää kysymys, mistä niitä saisi yksivärisinä, Kiikko selittää.

Kiikon verkkokaupan liikevaihto on näyttänyt tasaisen nousevaa käyrää koko ajan. Ongelmiakin nettikaupassa on. – Markkinointi on vaikeinta. Ei ole varaa, eikä oikein mitään järkeäkään painattaa esitteitä tai mainostaa lehdissä, joten näkyvyys pitää saada netistä. Google on tärkein paikka missä pitää näkyä, nuori yrittäjä tuumaa ja esittelee, kuinka Googlen haulla melko helposti löytää hänen sivuilleen. – Erilaisiin yritysrekistereihin kyllä saisi rahat uppoamaan, mutta ei niistä mitään vastinetta tule.

Risto Kiikko seuraa tiiviisti yrityksensä näkyvyyttä netissä sekä statistiikkaa, josta hän näkee, mitä kautta kävijät ovat tulleet hänen sivuilleen. – Huomaan usein, että tätä luullaan isommaksikin kaupaksi kuin mitä tämä on. On ihan mielenkiintoista yrittää jatkuvasti kehittää sivustoa. Juuri nyt äskettäin hankin verkkokauppaohjelmasta uuden version, jossa on enemmän ominaisuuksia. Nyt tämä alkaa olla jo ihan toimiva systeemi, Kiikko kehaisee.


Risto Kiikon varastohuone Piispanristillä on käymässä ahtaaksi.

anneli.perkio@y-lehti.fi

Julkaistu 12/2007        
Turun Timanttisahaus Oy

Turun Timanttisahaus Oy

Timanttiporaus, Timanttisahaus

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

FresCo Ravintolat Oy - Korkki

Linnankatu 43, Turku

www.frescoravintolat.fi

R 75, KP 5-24 (75). Kokouspalvelu: videoneuvottelulaitteet, AV-laitteet. Juhlapalvelu. Lounas arkisin klo 10:45-13:30. Tervetuloa tutustumaan uuteen ravintolaamme! Lue verkkosivuiltamme lisää toiminnastamme ja tutustu myös Raumalla sijaitseviin toimipaikkoihimme, www. frescoravintolat.fi

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa