Nettikauppa vilkastuu – ovatko suomalaiset yrittäjät mukana?
Ulkomaiset verkkokaupat vievät tänäkin jouluna leijonanosan suomalaisten kuluttajien rahoista. Vaikka suomalaistenkin verkkokauppojen määrän ennustetaan lähes kaksinkertaistuvan vuoden 2008 loppuun mennessä, niin ahkerasti netissä viihtyvien suomalaisten tarpeita sekään ei taida tyydyttää.
Tilastokeskuksen mukaan 79 prosenttia suomalaisista on internetin käyttäjiä eli miltei neljä viidestä 15-74-vuotiaasta suomalaisesta. Koko väestöstä 32 prosenttia oli tilannut tai ostanut jotakin verkon kautta tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä.
Tutkimusten mukaan suomalaiset ostavatkin netistä viidenneksi eniten Euroopassa. Tänä vuonna suomalaisten kuluttajien internetistä tekemien ostosten arvon arvioidaan kasvavan jopa 3,8 miljardiin euroon.
Tästä on kuitenkin varaa petrata. Monen kuluttajan luottamus verkkokaupankäyntiin on saanut kolauksen esimerkiksi eräiden lentoyhtiöiden harhaanjohtavasta markkinoinnista, jossa lennon kokonaishinta jää kuluttajalle usein hämärän peittoon. Pelisääntöjä on peräänkuuluttanut mm. Kuluttajavirasto. Myös EU:n vaatimukset ovat tiukentumassa.
Kuluttajavirasto on tarkkaillut myös netissä markkinoituja ”ilmaisia” palveluita, joissa palvelun tilannut kuluttaja sidotaan kestotilaukseen tai liitetään jäseneksi johonkin maksulliseen klubiin. Tästä ei aina välttämättä edes kerrota asiakkaalle.
Suoranaisen tahallisen toiminnan sijaan verkkokauppaan siirtyvä rehellinenkin yrittäjä voi kompastua huonoon suunnitteluun ja laiskuuteen päivityksissä. Tämä kostautuu nopeasti, sillä verkkokaupan asiakas on kärsimätön: jollei tietoa saa nopeasti ja luotettavasti, sitä ei jäädä netissä odottelemaan. Yhdellä hiiren klikkauksella asiakas voi siirtyä vaikkapa ranskalaiseen nettikauppaan.
anneli.perkio@y-lehti.fi