Turun seudun asema logistiikkakeskuksena vahvistuu
Pilot -hankkeen aikana Turun seudulle on syntynyt 280 logistiikka- tai sitä sivuavan alan työpaikkaa, Pilot Oy:n toimitusjohtaja Markku Monnonen kertoo. Turun alue logistisena keskuksena -projekti on hyvässä vauhdissa ja parhaillaan on menossa 7.11.2003 perustetun yhtiön ylösajovaihe. Helmikuussa yhtiö avasi toimiston Turun World Trade Centerissä.
- Pilot Oy ei itse rakenna mitään. Olemme markkinointi- ja kehitysyhtiö ja valvomme logistiikka-alan etuja esimerkiksi liikenneyhteyksien kehittymisen suhteen, Monnonen sanoo. Hän toimii yhtiön johdossa sivutoimisesti oman toimensa, Turun kiinteistötoimenjohtajan viran ohessa.
Turun logistinen asema vahvistui maaliskuussa, kun kansainvälinen pikarahtikuljetusyritys TNT Express aloitti pikarahtilennot Belgiasta suoraan Turkuun. TNT:n Boeing 737 lentää viisi kertaa viikossa ja kerää tavaralähetyksiä Turkuun Kokkolasta ja Jyväskylästä asti.
TNT työllistää nelisensataa ihmistä, joista 60 Turussa. Yritys kuljettaa joka vuosi noin miljoona lähetystä.
- Toivomme myös henkilöliikenteen vilkastumista Turun kentällä. Finnair on nyt ollut kovin Helsinki -keskeinen, Monnonen huomauttaa.
Raision maaliikennekeskukseen uusia yrityksiä
Raisioon on kasvamassa maaliikennekeskus, jonka ensimmäinen vuokralainen on DFDS Transport Oy. Yhtiön toimitilat valmistuivat viime marraskuussa. Yritys on yksi Euroopan johtavista kuljetus- ja huolinta-alan yrityksistä. Sen emoyhtiö on Tanskassa ja koko konserni työllistää noin 10 000 ihmistä.
Raision maaliikennekeskuksessa aloitettaneen toimitilojen rakentaminen kahdelle uudelle yritykselle vielä tämän vuoden puolella.
Norjalaisomisteinen varustamo Baltic Line on laajentamassa rahtiliikennettään Turusta. Yhtiö on liikennöinyt Turusta Norjaan jo 15 vuotta ja toukokuun alusta uutena satamana on ollut Tallinna. Seuraavaksi liikennettä suunnitellaan Turusta Riikaan. Baltic Line kaavailee myös 1-2 uuden rahtialuksen hankkimista. Yhtiön laivat kuljettavat metsä- ja terästeollisuuden tuotteita, veneitä sekä projektilasteja.
- Henkilöliikennepuolella toivon, että Turkuun saadaan toimiva matkakeskus. Se tarkoittaa sitä, että junalla tulevat matkustajat voivat jatkaa sujuvasti linja-autolla ja päinvastoin. Parhaiten tämä onnistuisi siirtämällä rautatieasema vähän Helsingin suuntaan linja-autoaseman kylkeen. Silloin matkakeskus olisi kansainvälistä tasoa. Ihmiset eivät halua kävellä matkalaukkuineen melkein kilometriä, näin ei tarvitse tehdä muissakaan eurooppalaisissa kaupungeissa, Markku Monnonen sanoo.
PIRKKO VARJO