Luontaistuotteita löytyy moniin tarkoituksiin
Luontaistuotteilla käydään Suomessa kauppaa 200-250 miljoonalla eurolla vuodessa ja ala kasvaa viiden prosentin vuosivauhtia. Merkittävän osan tästä kaupasta ottaa Raisiossa toimiva Suomen Bioteekki Oy, joka on yksi maan johtavia luontaistuotetukkuja, kertoo Bioteekin toimitusjohtaja Kaj Söderholm. Kaiken kaikkiaan alalla on kymmeniä erikokoisia tukkuliikkeitä.
Vuonna 1993 perustettu Bioteekki tekee itse aktiivista tuotekehitystä. – Meillä on vahvaa osaamista tuotteiden kehittämisessä, jota tehdään tiiviissä yhteistyössä raaka-ainetoimittajien kanssa. Yrityksellä on myös ISO 9001- 2000 sertifioitu laatujärjestelmä – ainoana alalla koko Suomessa.
Bioteekin tuotteet valmistetaan pääasiassa lääketehtaissa Suomessa ja eri puolilla Eurooppaa. Tuotteita myydään erikoiskaupoissa, marketeissa ja apteekeissa ympäri Suomea. Ne voi tunnistaa Bioteekin omasta sinetistä pakkauksissa.
Luontaistuotteiden markkinoinnissa on omat rajoituksensa. - EU:n sisällä tuotteiden markkinointiin liittyvissä tulkinnoissa on melko suuria eroja, mutta meneillään on EU:n sisällä projekteja, joilla pyritään saamaan selkeät pelisäännöt tuotteiden markkinointiin koko alueella, Söderholm kertoo.
Bioteekin tuotevalikoima käsittää noin 60 eri valmistetta hammashoitoon, hiustenhoitoon, painonhallintaan, suolistonhoitoon jne. – Erityisesti olemme tunnettuja D-vitamiineistamme, maitohappobakteerivalmisteistamme sekä niveltuotteistamme. Jos ihminen söisi riittävän monipuolisesti ja liikkuisi säännöllisesti, näitä tuotteitahan ei tarvittaisi, mutta ihmisten huonovointisuus on hyvin yleistä. Mm. kuidun saanti voi olla olematonta.
- Tuotteita tehdään tutuksi mm. yleisötilaisuuksissa, joissa on yleensä useita satoja kuulijoita. Mm. Satu Silvo on puhunut näissä tilaisuuksissa, Söderholm kertoo. – ap.
![]() |
Kaj Söderholm esittelee Bioteekin omia vitamiinivalmisteita. |