Digi on pop
Markkinoinnin keinoissa voi havaita samaa kiertoa kuin muodin maailmassa. Värit, ideat ja grafiikka toistuvat sykleissä.
Nyt digitaalisuus ja verkkomediat ovat voimakkaassa nousussa, ja ne ovat napsineet mainoseuroja muiden pussista. Sähköisten keinojen lisäksi markkinoinnissa pyritään lähelle potentiaalista kohderyhmää jopa henkilökohtaiseen puhutteluun saakka.
- Pelkkä kyltti tapahtuma-alueen seinässä ei puhuttele. Sen sijaan tuotepromootiot myymälöissä tuovat kontaktia. Messujen ja kesätapahtumien yhteydessä sponsorointi voi tarkoittaa yrityksen omaa osastoa kyseisessä tapahtumassa. Esittely, tuotenäytteet tai muu konkreettinen ojennettava ja jaettava ovat otollinen keino kohtaamiseen, toimitusjohtaja Eero Mäkitalo, Mainostoimisto Neljä Ulottuvuutta, kertoo.
Vuodesta 2005 alkaen toiminut mainostoimisto työllistää seitsemän, ja asiakkaiden kirjo on laaja pörssiyhtiöstä julkishallinnon kautta pieniin yrityksiin.
Viihteellinen yllätys tepsii
Markkinoinnin trendit nousevat mediayhtiöistä. Mäkitalo toteaa omaa mainostilaa myyvien olevan melkoisia innovaattoreita: Google, Facebook, Messenger, My Space.Vanha tuttu tv on edelleen kelpo kanava herättelemään tunteita.
- Ulkomainonnassa hyödynnetään kadunvarsitauluja, bussimainontaa sekä kiinteistöjen mainostiloja, Mäkitalo jatkaa.
Varsinais-Suomessa tyydytään varsin perinteisiin keinoihin, eikä lähdetä helposti kokeilemaan uusia keinoja toisin kuin Helsingissä. Mikä estää yrityksiä pöllyttämästä luutuneita käsityksiä? Mäkitalon kokemusten mukaan yrittäjät malttavat edes ajatella markkinointia liian vähän. Vaikka panostuksen voi maksimoida suunnitelmallisuudella ja budjetilla, ja toteutumista seurata tarkkaan itse.
Kuluttajaan tehoaa parhaiten yllätys. Se toimii myös perinteisissä mainoskeinoissa toteutettuna täysin uudesta näkökulmasta. Riittää, että herää ajatus.
Tempauksissa ja kohtaamisissa tietä kuluttajan kukkarolle siloittaa iloisuus, huumori ja erilaisuus. – Yllättävä idea tarjottuna aidosti viihteellisessä paketissa saavuttaa paljon näkijöitä ja huomiota. Myymistä ei korosteta, ja harvoin näissä tempauksissa myydäänkään mitään, Mäkitalo selvittää.
Markkinointia on hyvä suunnitella silloin kun menee hyvin. Vanhaa keinoa voi piristää ja maustaa yhdellä tai kahdella uudella keinolla. – Hyvä briiffi mainostoimistolle sidottuna mediabudjettiin antaa raamit toimia. –a-ss.
![]() |
- Hyvää mieltä levittänyt oma mainoskikkamme oli jakaa strösselimaustepurkkeja, ja kertoa, että mainostoimistomme Neljä Ulottuvuutta maustaa markkinointia, toimitusjohtaja Eero Mäkitalo kertoo. |