Kulttuuria ja liiketoimintaa
- Me olemme elämysten kauppiaita. Liikkeen täytyy olla sellainen, että asiakas viihtyy siellä ja saa elämyksiä. Luovuutta kaivataan; koko ajan täytyy keksiä uutta ja haistella uusia ideoita, listaa toimitusjohtaja Paula Palmroth
kirjakaupan menestystekijöitä.
Toukokuussa vuoden yrittäjäperheenä Turussa palkittu Korteen perhe on kirjakauppasukua jo kolmannessa polvessa. Vuodesta 1899 samalla paikalla Linnankadulla toiminut Turun Kansallinen Kirjakauppa sai 1906 johtoonsa kaupassa apulaisena aloittaneen Yrjö Korteen, jonka ura yhtiön palveluksessa kesti siten kaikkiaan 80 vuotta. Omistus siirtyi hiljalleen kokonaan suvun käsiin ja vuosina 1961-1990 toimitusjohtajana oli Eero Korte. Hänen jäätyään eläkkeelle yhtiön johtoon asettuivat kuin luonnostaan kolme tytärtä: Paula Palmroth os. Korte toimitusjohtajaksi, Tuula Korte markkinointijohtajaksi ja Aila Korte talousjohtajaksi.
- Ei meitä tähän kasvatettu, itse saimme sen päättää, Paula Palmroth sanoo. Kaikilla kolmella oli kuitenkin kaupallinen koulutus valmiina, joten kun tilanne niin vaati, sisarukset ottivat yrityksen ohjat käsiinsä. Työnjako on sujunut luontevasti, vaikka se ei olekaan erityisen jyrkkä. - Tavallaan me häärätään vähän kaikkialla, autetaan myymälässäkin, jos on tarvetta, kertovat sisarukset. Yhteinen koripalloharrastus nuoresta asti on hionut kolmikosta yhteen hiileen puhaltavan tiimin. - Meillä kyllä löytyy huumoria, jos tilanne käy oikein onnettomaksi. Näkemyseroja voi aina olla, mutta kun kaikilla on jalat maassa ja arvot kohdallaan, niin se ei haittaa, Palmroth vakuuttaa.
Kansallinen kirjakauppa on toimiva konsepti: vahva maine laadukkaana kirjakauppana ei ole missään vaiheessa kärsinyt toimistotarvikepuolen menestyksestä - saatikka sitten kolmantena vahvana alueena mukaan tulleesta atk-myynnistä. Tavallisella kirjakaupassa kävijällä ei välttämättä ole tietoa siitä, että Kansallisen kirjakaupan yritysasiakkaat saavat tilauksensa suoraan varastosta yritykseen toimitettuna tai että sillä on oma yritysmyyntiyksikkö myös DataInfossa, joka myy yrityksille kokonaisia tietojärjestelmiä ylläpitopalveluineen.
- Kirja ei ole kuolemassa - päinvastoin - mutta se on aika sesonkiluonteinen myyntiartikkeli, joten on hyvä, että sitä puolta on tukemassa paperipuolen myynti. Toimistomaailma toisaalta on muuttunut hurjasti ja lähentyy atk-puolta koko ajan. Nythän esimerkiksi pelkkä digitulostaminen vaatii kymmenien erilaisten paperilaatujen valikoimaa, Paula Palmroth selvittää.
Ala vaatii yleissivistystä ja aikansa seuraamista, minkä vuoksi Kansallisessa kirjakaupassa arvostetaan ammattitaitoista henkilökuntaa. - Meillä kaikilla myyjillä on omat vastuualueensa, jotka he hoitavat alusta loppuun. On ymmärrettävä koko systeemin toiminta. Kaikki muuhan voidaan opettaa, mutta kiinnostusta ja uteliaisuutta eri asioihin täytyy olla omasta takaa, sanoo toimitusjohtaja Palmroth, joka itsekin pyrkii lukemaan mahdollisimman monipuolisesti kaikenlaista kirjallisuutta. - ap.