Kuljetusalan kilpailu kiristyy
Toukokuun alussa vapautunut uusien EU:n jäsenmaiden kabotaasiliikenne tullee lisäämään kuljetusalan kilpailua. Jo ennestään ala on ahtaalla, sillä kuljetusten kustannukset ovat lähes ryöstäytyneet käsistä viimeisen vuoden aikana, SKAL:n hallituksen turkulaisjäsen, yrittäjä Seppo Voutilainen sanoo.
Kabotaasiliikenne tarkoittaa käytännössä sitä, että kun esimerkiksi Latviasta tuodaan rekkakuorma Suomeen, auto voi ajaa täällä paikallisia kuljetuksia. Määrää ollaan rajaamassa kolmeen kuljetukseen, mutta kun sisäistä rahtikirjaa ei tarvita, valvonta on mahdotonta.
Korkeiden kustannusten ja kiristyvän kilpailun ohella kuljetusala pinnistelee edelleen kummallisten ajo- ja lepoaikasäädösten puristuksessa. Tässä asiassa Suomi ei sentään ole yksin, sillä muualla Euroopassa kuskien työaikaa vahditaan, jos mahdollista, vieläkin tiukemmin. Pahimmillaan ajoaikamääräykset johtavat siihen, että auto on pysäytettävä muutaman kymmenen kilometrin päähän kotoa, tai keskelle ei mitään, ja kuljettajan on odoteltava, kunnes taas voi jatkaa matkaa.
- Näitä määräyksiä ei voi rikkoa edes viittätoista minuuttia, säännöksissä ei ole joustoa yhtään. SKAL on yrittänyt ajaa kohtuutta ajoaikamääräyksiin ja nyt EU:n komissiosta onkin pyydetty malli uudesta menettelytavasta. Tämä antaa vähän toivoa, Voutilainen kertoo.
Kuljetusalan hyvä uutinen on se, että koulutus on taas alkanut kiinnostaa nuoria. Kaikki alan koulutuspaikat ovat täynnä.
- Koulutus kestää kolme vuotta joten kuljettajapulan helpottuminen vie vielä aikaa. Hyvähän kouluttautuminen on, mutta mielestäni kuljettajaksi voisi edelleen tulla myös vanhaa tietä eli lyhyemmän koulutuksen kautta ja oppisopimusteitse. -pv.
![]() |
Kuljetusten kustannukset nousivat viimeisen vuoden aikana noin 12 %, Seppo Voutilainen kertoo. |