Yrittäjien laatuillassa käsiteltiin laatuasioita eri näkökulmista
Lokakuun lopulla järjestivät Laatukeskus ja Varsinais-Suomen Yrittäjät ry toisen yhteisen yrittäjille tarkoitetun laatuillan. Ideana oli Laatukeskuksen Mikael Nivan mukaan kuulla laatuasioita eri näkökulmista ja oppia uutta. Paikalla oli kolmisenkymmentä kuulijaa.
Varsinais-Suomen Yrittäjien Henri Wibom avasi tilaisuuden kertomalla yrittäjäjärjestöstä laatuasioiden hoitajana.
- Yrittäjäjärjestö on ollut erilaisissa laatuhankkeissa mukana jo toistakymmentä vuotta. Nykyään laadun merkitys on entisestään noussut ja yrityksissä entistä enemmän pohditaan laatuasioita. Pienyritysten kannalta ongelmana on ollut, ettei aina ole löytynyt henkisiä tai aineellisia resursseja lähteä mukaan kaikkiin laatuhankkeisiin ja tähän on etsitty ratkaisua, Wibom sanoi.
Hän kertoi, että pienyrityksille sopivaa laatujärjestelmän toteuttamiseen tähtäävää Laadun portaat –käsikirjaa on myyty jo noin 7000 kappaletta.
Laadun portaat paransi kilpailukykyä
Yksi Laadun portaat läpikäyneistä yrityksistä on lietolainen 28 henkilön Tebul Oy, joka suunnittelee, valmistaa ja asentaa laivojen ovijärjestelmiä. Tebulin asiakkaita ovat telakat maailman laajuisesti. Tebul lähti mukaan Laadun portaisiin, koska laajeneva vienti asetti haasteita toiminnan laadulle ja yrityksellä oli jo olemassa laadunvarmistusdokumentit, muttei laatujärjestelmää.
Tebulia Laadun portaille opasti Laatusilmukka, jonka toimialaan kuuluu yritysten laatujärjestelmät, koulutus ja laatutuki. Raimo Toivonen Laatusilmukasta kehuu, että Laadun portaiden avulla yrityksiin syntyy käytännönläheisellä tavalla kattava laatujärjestelmä.
- Käsikirja sisältää neljä vaihtoehtoa, jotka ovat vaatimustasoltaan erilaisia. Suomessa ei saisi olla yhtään yritystä, joka ei ole tehnyt ensimmäistä tasoa. Toinen taso on tosi hyvä pienille yrityksille, jotka eivät ole henkilökuntapainotteisia. Kolmas taso sopii setifiointivaadetta hakeville ja neljäs taso niille, jotka haluavat tavoitella laatupalkintoa, Toivonen esitteli.
Käytännössä Laadun portaat –käsikirja on paksu kansio, jonka joka aukeamalla on pääkysymys, opastava selitys, täydentäviä kysymyksiä sekä täydennettävä työkortti. Vastaukset käsikirjan kysymyksiin tehdään itsearvioinnin perusteella.
Tebulin Pekka Niemelä kehui Laadun portaita helposti lähestyttäväksi ja sanoi, ettei pelästynyt työmäärää, jonka se toi mukanaan. Hän kertoi, että Tebulille Laadun portaat toi erityisesti esille kehittämistarpeita asiakastyytyväisyyden mittaamiseen liittyen. Kun käsikirjaan pääsi kunnolla kiinni, kasvoi nälkä Niemelän mukaan syödessä ja oli mieluisaa jatkaa tasolle, jota tavoitteli.
- Laadun portaat on hyvä syy hyllyttää irrallisia pikkuprojekteja, koska se sisältää kaiken tarpeellisen. Olen kokenut, ettei minun aikaani ole tässä tuhlattu, vaan on ollut opettavaista miettiä tykönään, miten firmassa asiat hoidetaan. Yrityksissä on liikaa itsestäänselvyyksiä, joita vanhat parrat eivät huomaa nuorille kertoa, Niemelä pohti.
Hän kokee, että Laadun portaiden ansiosta Tebulin toiminta on tehostunut ja kilpailukyky ja kannattavuus parantuneet.
Tunnettavuus ja ammattitaito takaavat laadun
Hermann’s Project Design Oy:n Veli-Martti Perälä kertoi, miten telakan alihankkijayritys varmistaa toimittajansa laadun. Hermann’s toimittaa laivoihin vaativia sisustuskokonaisuuksia ja yrityksessä ollaan todettu, että voidakseen turvata oman asiakkaansa tuotteen laadun ja näin siis oman toimituksensa laadun, pitää ostaa laatua.
Isoissa ostoissa Hermann’s käyttääkin luotettavia kumppaneita, joilla on pitkälti yhteinen liikeidea ja jotka ymmärtävät roolinsa projektin kokonaisuudessa. Isojen toimittajien joukossa on hyvin pieni vaihtuvuus. Pienemmissä hankinnoissa Hermann’s puolestaan joutuu käyttämään pieniä, tuntemattomia toimittajia, jotka tarvitsevat paljon opastusta, eivätkä välttämättä ymmärrä sopimusten tärkeyttä. Näiden toimitusten laatu pyritään varmistamaan valvomalla yrityksiä tarkasti.
- Kokemuksemme mukaan hyvän laadun takaavat hyvämaineiset yritykset, joilla on korkea ammattitaito, erinomainen alan tuntemus, oma tuotanto, laaja yhteistyöverkosto, korkea yrittäjyyshenki ja keskittyminen alalle eli asiakkaat ja heidän tarpeensa ovat tuttuja, Veli-Martti Perälä ynnäsi.
Noora Mäkinen