Verkkokaupan teknistä puolta ei kannata pelätä

- Kun puhutaan sähköisestä liiketoiminnasta on hyvä muistaa, ettei se tarkoita pelkästään verkkokauppaa, jossa tuotteita tai palveluita myydään suoraan kuluttajalle. Jo yrityksen nettisivut ovat sähköistä kaupankäyntiä. Asiakas voi tutustua tuotteeseen verkossa ja päättää käydä ostamassa sen, selittää Ville Marjanen Turun ammattikorkeakoulusta. Marjanen opettaa Turun ammattikorkeakoulun Salon yksikössä sähköistä kaupankäyntiä ja tietojenkäsittelyä sekä vetää erilaisia projekteja.

Marjasen mukaan verkkokaupassa, ja sähköisessä kaupankäynnissä yleensä, ovat tärkeitä samat asiat kuin muussakin liiketoiminnassa.

- Verkkokauppa on samalla tavalla liiketoimintaa kuin muukin kaupankäynti, ympäristö vaan on erilainen. Myös verkkokauppa tarvitsee onnistuakseen hyvän liiketoimintasuunnitelman, hän selittää.

- Monet pelkäävät turhaan verkkokaupan teknistä puolta. Teknisen puolen toteutukseen löytyy paljon palveluntarjoajia, joista valita, ja verkkokauppa-alustat on tehty melko helppokäyttöisiksi, Marjanen jatkaa. Turun ammattikorkeakoulusta voi myös saada apua verkkokaupan toteutuksessa.

- Teemme mielellämme erilaisia projekteja oppilastöinä, Marjanen kertoo.

Marjasen mielestä verkkokaupan pysyttäminen ei ole suurin ongelma, vaan tärkeintä on sen markkinointi.

- Hakukone markkinointi ja verkossa mainostaminen ovat hyviä keinoja verkkokaupan markkinointiin. Verkkokauppaa voi myös helposti mainostaa liittämällä sen yrityksen omaan tavalliseen markkinointiin, hän kertoo.

Tärkeä seikka on myös verkkokaupan ammattimaisuus ja luotettavuus. Amatöörimäiset sivut eivät herätä asiakkaan luottamusta.

Suomalaiset yritykset eivät ole vielä lähteneet verkkokauppaan kovin hyvin mukaan, vaikka lähes kaikilla yrityksillä on jo omat nettisivut.

- Verkkokauppa on hyvä keino esimerkiksi pienille yrityksille ja erikoisliikkeille laajentaa markkina-aluettaan ja tuotevalikoimaansa. Verkkokauppa mahdollistaa myös tuotteiden asiakaskohtaisen räätälöinnin, Marjanen sanoo.

Mitä tahansa ei netissä kuitenkaan voi myydä.

- Kannattaa miettiä, sopiiko oma tuote myytäväksi netissä. Esimerkiksi ruuat ja kaikki sovitusta vaativat tuotteet ovat hankalia myytäviä verkkokaupassa, Marjanen kertoo.


- Verkkokauppa on samalla tavalla liiketoimintaa kuin muukin kaupankäynti, ympäristö vain on erilainen, sanoo Ville Marjanen Turun ammattikorkeakoulusta.


Julkaistu 05/2008        
Painotalo Painola, T. Nieminen Oy

Painotalo Painola, T. Nieminen Oy

Graafinen suunnittelu, Kirjansitomoja, Kirjapaino, Painotaloja, Pakkauspalvelu, Pakkaussuunnittelua, Suunnittelu, Suunnittelutoimistoja

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

Viking Line

PL 265, Turku

www.vikingline.fi

Amorella klo 08:45. Kokoustiloja 12 (10-180 hlöä), Auditorio 180 hlöä. Kokoustilojen kapasiteetti yht. n. 400 hlöä. Monitoimitila Panoraama messu- ja näyttelykäyttöön (max 200, istumapaikat 140) Useita ravintoloita, saunaosasto. Viking Grace klo 20:55. Kokoustiloja 11 (6-230 hlöä) Auditorio 230. Kokousosaston kokonaiskapasiteetti yht. n. 400 hlöä. Kuvaa ja ääntä on mahdollista välittää useaan kokoushuoneeseen ja Club Vogueen samanaikaisesti. Useita ravintoloita, Spa osasto. Ryhmille omaa erikoisohjelmaa – kysy lisätietoja.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa