Venekauppa käy, jos palvelu on kohdallaan
Venekauppias elää tällä hetkellä vuoden kiireisintä aikaa. Toimitusjohtaja Antti Piilinen Taivassalon Auto ja Venetalosta joutuu juomaan päivän mittaan melkoisen määrän kahvia, että jaksaisi 14-tuntisiksi venyviä päiviään.
- Sitä menee kyllä enemmän kuin lääkäri määrää. Herään ennen kuutta ja olen täällä vielä myöhään iltasellakin, kun monilla asiakkailla ei ole aikaa päivällä hakea veneitään. Suurin osa, 90-95 prosenttia asiakkaistamme asuu muualla kuin tällä alueella. Ei ole hyvä juttu, jos kauppa on kiinni silloin kun mökkiläiset pääsisivät käymään. Kun kilpailu tällä alalla on kovaa, palvelu on se millä pärjätään, uskoo Piilinen.
Piilisen yritys pyrkiikin palvelemaan veneenostajaa kokonaisvaltaisesti: samasta talosta löytyy huolto ja varusteet sekä järjestyy veneenkuljetukset. Palvelukonseptiin kuuluu myös venekeskus Hakken Marina muutaman kilometrin päässä Hakkenpäässä. Siellä on mm. talvisäilytys, nosto- ja lasku, polttoainejakelu sekä huoltopalvelut - ja myös pieni asuntovaunualue.
- Meillä on talvisäilytyksessä noin sata venettä. Moottoriveneet tuodaan tänne ylös ja huolletaan täällä. Meillä on töissä kahdeksan miestä huollossa ja asennustöissä, ja kesällä enemmänkin. Myynnissä ei ole nyt itseni lisäksi muita. Kun palkat ovat sitä luokkaa mitä ovat, niin silloin täytyisi myös myydä sen eteen. En ole löytänyt oikein sopivaa vielä, Piilinen kertoo.
Myyjän voisi olla hankala hallita Venetalon laaja tuotevalikoima, sillä valikoimassa on niin uusia kuin käytettyjä veneitä isoista 8-9 metrisistä soutuveneisiin ja kanootteihin – sekä kaikkea mahdollista varustetta, mitä veneissä voi kuvitella tarvittavan pelastusliiveistä lähtien.
Isoin osa liikevaihdosta tulee kuitenkin moottorien myynnistä ja asennuksesta, sillä erilaisia moottoreita myydään vuositasolla noin 250-300, Antti Piilinen arvioi. – Kalleimmat moottorit maksavat 40 000 euroa, mutta suurin osa on tietysti perämoottoreita.
- Meillä on se etu, että meillä on taatusti pisin kokemus: yritys on 62 vuotta vanha. Aloitimme kuorma- ja linja-autoliikenteessä. Venemyynti tuli 60-luvulla, joten olemme kyllä siinäkin monessa mielessä vanhimpia toimivia yrityksiä.
Ala on voimakkaasti keskittymässä. Antti Piilisen mielestä myyjiä on liian monta. – Kun asiakas tekee tiukan soittokierroksen jostain tietyntyyppisestä veneestä, hän ostaa tietysti edullisimman. Siitä ei sitten enää voi myyjälle paljon jäädä. Toisaalta, jos pystyy palvelemaan muutenkin, ei tarvitse ihan halvimmalla myydä. Kaikilla ei ole huoltoa, telakka- ja kuljetuspalveluita samassa. –ap.
![]() |
Antti Piilinen uskoo, että kokonaisvaltaisella palvelulla voi vielä vetää pitemmän korren markkinoilla, joilla hintakilpailu on kovaa. |