Verkkokaverista apua yrityksen verkkokauppaan
- Verkkokaveri on Tietoyhteiskunnan kehittämiskeskus ry:n ylläpitämä maksuton tietopalvelu. Se on suunnattu liiketoimintaansa kehittäville ja sähköistäville pk-yrityksille ja niiden työntekijöille, kertoo Timo Simell Tietoyhteiskunnan kehittämiskeskuksesta.
Kauppa- ja teollisuusministeriön ja Euroopan sosiaalirahaston rahoittaman projektin tavoitteena on tarjota pk-yrityksille ajankohtaista tietoa tietotekniikasta ja edistää pk-yritysten liiketoiminnan sähköistymistä.
Verkkokaverista löytyy oppaita ja artikkeleita tietotekniikan käytön ja sähköisen kaupankäynnin eri alueilta sekä esimerkkejä eri alojen yrityksistä. Verkkokaverissa voi myös lähettää oman kysymyksensä asiantuntijoille.
Verkkokauppaa aloittelevan yrityksen pitäisi Simellin mukaan ottaa ensimmäiseksi hyvin selvää erilaisista sähköiseen kaupankäyntiin liittyvistä lakisääteisistä asioista sekä katsoa, että sivut ovat selkeät ja helpot käyttää.
- Tuotteiden ja tilaustietojen on hyvä olla selkeästi esillä ja sivujen on oltava helppokäyttöiset. Asiakas haluaa tietää, mitä hän tilaa, miten tilaus tehdään ja maksetaan ja miten tilaus toimitetaan, Simell sanoo.
- Tärkeä huomioonotettava asia on myös esimerkiksi ihmisten tietojen keräämiseen liittyvä lainsäädäntö, hän jatkaa.
Kolmanneksi tulee vielä huolehtia hyvästä palvelusta. Täsmällinen ja luotettava palvelu saa asiakkaat palaamaan verkkokauppaan.
- Myytävän tavaran täytyy tietysti olla kunnollista, mutta on myös erityisen tärkeää, että hommat hoidetaan niin kuin on luvattu. Jos asiakas saa vääränlaisen tuotteen tai tilausten toimitukset myöhästelevät, asiakas ostaa seuraavalla kerralla eri paikasta, Simell sanoo.
![]() |
Emmi Harju