Vastuullinen liiketoiminta muutakin kuin mainoskikka
Yhteiskuntavastuusta on tullut kiinteä osa yritysten liiketoimintaa. Eettisten lähtökohtien lisäksi vastuullisen toiminnan taustalla on ajatus kannattavasta, voitollisesta liiketoiminnasta. Sertifikaatit ja standardit pyrkivät luomaan kriteerit yrityksen toiminnan arvioinnille.
Liian yleinen harhakäsitys on, ettei vastuuntuntoinen liiketoiminta olisi tuottoisaa. Pk-instituutin tutkijana Turun kauppakorkeakoulussa toimiva Piia Nurmi pitää ympäristöä huomioivaa liiketoimintaa taloudellisesti kannattavana.
– Tutkimuksissa on todettu, että ekologisen ja sosiaalisen vastuun kantava liiketoiminta on taloudellisesti kannattavaa. Vastuullisuus kertoo pitkäjänteisyydestä, Nurmi toteaa.
Yritysten sosiaaliseen vastuuseen kuuluu ihmisistä huolehtiminen. Tähän sisältyvät niin työntekijöiden kohtelu ja esim. palkkaukseen ja työoloihin liittyvät asiat kuin alihankintana tehtävät työtkin. Vastuu koskee yhtä lailla myös toimintaa ulkomailla sekä yleisten ihmisoikeuksien tunnustamista.
[159_piia-nurmi.gif]
Väitöskirjaa yritysten yhteiskuntavastuun hyödyistä suomalaiselle vähittäiskaupalle tekevää Nurmea työllistää myös Turun kauppakorkeakoulun yhteyteen suunniteltu vastuullisen liiketoiminnan keskus.
– Keskus yhdistää jo nyt kauppakorkeakoulussa tehtävää tutkimusta ja koulutusta. Syksyn aikana kartoitetaan mahdollisuuksia sekä luodaan toimintalinjat, Nurmi jatkaa.
Vastuullisuus luontainen osa koulutusta
Yhteiskuntavastuuta opetetaan kauppakorkeakoulussa monissa eri oppiaineissa ja opintokokonaisuuksissa. Opiskelijat voivat tällä hetkellä suorittaa 15 opintoviikon mittaisen ympäristöekonomian opintokokonaisuuden. Kokonaisuuteen kuuluu mm. johtamisen, kansainvälisen liiketoiminnan sekä talousmaantieteen kursseja. Vastuullinen liiketoiminta ei ole kuitenkaan ainoastaan tulevien ekonomien harteilla, vaan myös yritykset ovat heränneet tiedostamaan vastuunsa ympäristöstään.
[160_kauppakorkea.gif]
– On kehitetty standardeja ja sertifikaatteja mittaamaan yritysten toimintaa. Sertifikaatit ovat myös yritykselle hyvää mainosta, Nurmi selvittää.
1990-luvun lopussa keskustelu vastuullisesta liiketoiminnasta ja kestävästä kehityksestä kiihtyi. Samoihin aikoihin yritykset lähtivät aktiivisesti mukaan yhteiskuntavastuuta korostaviin projekteihin.
Teot ratkaisevat
Yhteiskuntavastuu ei saisi olla pelkkä markkinointikikka. Tärkeintä on tiedostaa vastuulliset toimintaperiaatteet ja toimia niiden mukaisesti. Monille pk-yrityksille toiminnasta raportointi voikin olla mahdotonta resurssipulan ja kiireen vuoksi. Suomessa yrityksellä on jo lainsäädännönkin johdosta lukuisia velvollisuuksia esim. työntekijöitänsä kohtaan. Myös asennepuoli on Nurmen mukaan kunnossa.
– Suomessa on totuttu hoitamaan asiat kuntoon. Joidenkin mielestä uudenlainen keskustelu yhteiskuntavastuusta ja vastuullisen toiminnan raportointi voivatkin tuntua "uudelta hömpötykseltä", Nurmi kertoo.
Raportointi ja toimintatapojen tiedostaminen ovat kuitenkin tulossa osaksi pk-yrittäjänkin arkea. Esimerkiksi yhä useammat suuret teollisuusyritykset edellyttävät alihankkijoiltaan todistusta vastuullisesta toiminnasta. Lisäksi raportoiva seuranta voi paljastaa ongelmakohtia, joita ei muutoin oltaisi havaittu. Nurmen mukaan vastuullisen toiminnan mittaamisen ongelmana ovat yhteismitattomat standardit ja sertifikaatit. Suuryrityksiä ajatellen laaditut standardit eivät niin vain sovellukaan pk-yrityksiin. Helpotusta on kuitenkin tulossa.
EU:n tasollakin toimitaan pk-yritysten yhteiskuntavastuun kehittämiseksi. Yritysten käyttöön on laadittu pk-avain, jonka avulla yritys voi kartoittaa yhteiskuntavastuunsa nykytilanteen ja tehdä yhteiskuntavastuuraportin. Nurmen mukaan yhteiskuntavastuullinen ajattelutapa on tullut jäädäkseen. Globalisaation ja verkottumisen myötä tarvitaan läpinäkyvämpää järjestelmää, jossa yritysten toimintaa on helppo arvioida. Tämä on yhtä lailla yhteiskunnan, kuluttajan kuin palveluja tuottavan yrityksenkin etu.
![]() |
Turun kauppakorkeakoulussa yhteiskuntavastuuta opetetaan sek? tutkitaan. Vastuullisen liiketoiminnan keskus yhdist?? alan asiantuntijat. |
![]() |
Piia Nurmen mukaan jokaisen yrityksen tulisi tuntea vastuuta toimintaymp?rist?st??n. Vastuullinen toiminta on my?s taloudellisesti kannattavaa. |
Mikko Mentula