Lehtimyynnin edelläkävijä alalla jo yli kolmekymmentä vuotta
Turkulainen yritys Lehtipalvelu Pirjo Rantala Oy aloitti toimintansa vuonna 1978, kun Postipankin virkailija Pirjo havaitsi lehdessä ilmoituksen, jossa etsittiin puhelinmyyjiä.
- Oikeastaan kaikki alkoi rahapulasta. Mieheni oli silloisella Vulcanin telakalla töissä, ja vahvan ammattiyhdistysliikkeen vuoksi laittomia lakkoja oli niin paljon, että hän sai vain puolet kuukauden normaalipalkasta. Piti siis keksiä uusia tulolähteitä. Lehti-ilmoituksen innoittamana sitten hain puhelinmyyjän paikkaa ja kun sain myytyä tietyn määrän tilauksia, minulle myönnettiin myyjätunnus, Pirjo Rantala muistelee
Ensi vaiheessa Pirjo aloitti ammatinharjoittajana hoitaen päivisin tointaan Postipankissa ja myyden iltaisin lehtiä. Parin vuoden jälkeen hän kuitenkin siirtyi kokopäivätoimiseksi yrittäjäksi. Vuonna 1984 yritysmuoto muuttui osakeyhtiöksi. Pirjolla oli apunaan pari apulaista, kuten kaikilla sen ajan huippumyyjillä oli tapana. Seuraavan parin vuoden aikana yritykseen pestattiin vielä pari myyjää lisää. Yrityksen koko oli suurimmillaan 90-luvun puolivälin aikoihin, jolloin Turun lisäksi toimipisteet olivat Salossa ja Raumalla, ja työntekijöitä yli sata henkeä. Raskaaksi muodostuneesta kokonaisuudesta kuitenkin luovuttiin, ja tällä hetkellä yrityksen palveluksessa Turussa ja Loimaalla on yhteensä 30 alan ammattilaista.
- Lehtimyynti on kuluneiden vuosikymmenten aikana muuttunut melkoisesti. Alkuvaiheessa kaikki myynti oli vuosikertamyyntiä, joka sittemmin muuttui pätkämyynniksi. Oheistuotteina tilaajat saivat silloin kaikenlaista ”krääsää”. Myynti oli 70-luvulla luonteeltaan aika erikoista, kun asiakkaille saatettiin myydä jo maaliskuussa seuraavan vuoden vuosikertaa, jonka asiakas sitten maksoi jo saman vuoden kesäkuussa, Pirjo kertoo.
Erikoislehtien suosio kasvussa
Kuluvan vuosituhannen alkupuolella yrityksen toiminnassa tehtiin muutoksia, joiden myötä Pirjon poika Jari siirtyi yrityksen toimitusjohtajan tehtäviin. Pirjon on kuitenkin kiinteästi mukana yrityksen toiminnassa ja myy edelleen osan aikaa lehtiä omalla tunnuksellaan.
- Meillä on myynnissä lähes kaikki Suomessa tilattavissa olevat aikakauslehdet, jotka ovat säilyttäneet hyvin asemansa, vaikka sähköiset mediat ovatkin tulleet kuvaan mukaan. Muutosta on ehkä tapahtunut eniten siinä, että erikoislehtiä tilataan enemmän. Etenkin nuoremmat tilaajat ovat niistä kiinnostuneita, toimitusjohtaja Jari Rantala kertoo.
Mistä aineksista sitten muodostuu tehokas puhelinmyyjä?
- Hänen tulee olla rauhallinen, ahkera ja terveesti ahne. Hänellä tulee olla myös riittävästi yleissivistystä ja motivaatiota työn tekemiseen. Tarvitaan siis yrittäjähenkeä, Pirjo Rantala painottaa.
![]() |
Pirjo Rantalan ja hänen miehensä saamat Yrittäjäristin Timanttiristit kertovat pitkästä yrittäjäurasta, johon taustalla näkyvällä Jarilla on vielä matkaa. |