Työaikadirektiivi tuhoisa kuljetusyrittäjyydelle
EY-tuomioistuin hylkäsi syyskuussa Suomen vaatimuksen maantieliikenteen työaikadirektiivin kumoamisesta yrittäjäkuljettajien osalta.
- Nyt tuhotaan yhden yksittäisen toimialan yrittäjyys ja tuodaan satojen miljoonien eurojen lisäkustannukset kuljetuksia ostavalle teollisuudelle ja kaupalle Suomessa, sanoo kuljetusalan edunvalvontajärjestö Suomen Kuljetus ja Logistiikka ry:n toimitusjohtaja Seppo Sainio.
Suomen vuonna 2002 EY-tuomioistuimelle tekemä kanne perustui Suomen eduskunnan kantaan. Eduskunta totesi kuljetusyrittäjien työajan rajoittamisen olevan Suomen työoikeuden periaatteiden vastaista. Kanteessa todettiin yrittäjien työajan rajoittamisen olevan myös EU:n neuvoston ja parlamentin toimivallan ulkopuolella.
Kuljetusyrittäjät korostavat, että päätöksellä ei ole mitään tekemistä raskaan liikenteen liikenneturvallisuuden kanssa. Yrittäjien työajan rajoittamishalun arvellaan perustuvan EU:n tavoitteeseen siirtää tavarakuljetuksia erityisesti keskisessä Euroopassa maanteiltä kiskoille.
EU:n aiemmin tekemään maantieliikenteen työaikadirektiivipäätökseen sisältyy kohta, jonka mukaan EU:n komission tulee arvioida keväällä 2007 työaikadirektiivin yrittäjiin ulottamisen vaikutukset jäsenmaittain. SKAL:ssa toivotaan, että viimeistään tuolloin EU:n elimissä uskotaan direktiivin haitat Suomen kuljetuselinkeinolle hyötyjä suuremmiksi. Työntekijöiden osalta työaikadirektiivi tulee voimaan jo ensi vuoden maaliskuun 23. päivänä.